Fietsstraten kende men ook in Duitsland al, door een aanpassing van de Duitse verkeerswet is het nu ook mogelijk om een heel gebied als Fietszone te bestempelen, waarmee de regels voor de Fietsstraat in het hele betreffende gebied geleden.
In de recente (overigens niet onomstreden) wijziging van de verkeerswet wordt verder geregeld dat automobilisten bij het inhalen tenminste een afstand moeten houden van 1,5 meter tot fietsers (en voetgangers) binnen de bebouwde kom en 2 meter buiten de bebouwde kom. In sommige situaties komt dit eigenlijk neer op een inhaalverbod. Zo’n inhaalverbod kan overigens ook afgedwongen worden door een nieuw verkeersbord dat in de wet is opgenomen.
Er komt een speciaal bord voor de fietssnelweg. Dat is vooral bedoeld om fietssnelwegen te markeren in situaties waarbij de ondergrond een permanente markering verhindert.
Ook in Duitsland maakt men zich zorgen om de ongevallen met rechsafslaande vrachtauto’s. Een verplichte dodehoek-waarschuwingssysteem zit er nog niet in. Wel geldt er in de toekomst een snelheidsbeperking. Vrachtwagens boven de 7,5 ton mogen in de bebouwde kom niet harder dan 11 km/uur rechtsaf de hoek om.
Een aantal boetes is fors verhoogd. Parkeren op een fietsstrook komt een automobilist bijvoorbeeld te staan op €100,-.
Foto: [´www.pd-f.de / Kay Tkatzik´]