Hoewel de rotonde van alle kruispunttypen de veiligste is, zijn er nog genoeg vragen of en hoe die veiligheid vergroot kan worden. Welk verschil maakt een eenrichtingsfietspad bijvoorbeeld ten opzichte van een fietspad met twee richtingen? En kan het ontwerp van de rotonde het zicht voor afslaande automobilisten op rechtdoorgaande fietsers verbeteren?
Het
onderzoek is onderdeel van de bredere
Kennisagenda Geloofwaardig en veilig wegontwerp, die tot doel heeft om elementen van de CROW-ontwerprichtlijnen te onderzoeken en te voorzien van een sterkere en wetenschappelijke verkeersveiligheidsonderbouwing. Hierbij worden ook de consequenties van afwijkingen voor de veiligheid inzichtelijker gemaakt.
Oproep aan wegbeheerders
SWOV en CROW vragen wegbeheerders om enkelstrooksrotondes, waarvan ze de veiligheid voor met name fietsers en voetgangers willen laten onderzoeken, aan te melden als studielocaties. Daarbij vragen de organisaties om een financiële bijdrage om het onderzoek met een voldoende aantal rotondes te kunnen uitvoeren.
Wegbeheerders die deelnemen aan het onderzoek ontvangen en globale veiligheidsscan van de rotondes die ze aanleveren en een analyse en rapportage van de resultaten van het volledige onderzoek. Daarnaast leveren ze met hun deelname een bijdrage aan de vergroting van de kennis over rotondes en beter onderbouwde CROW-richtlijnen.
Geïnteresseerde wegbeheerders die meer informatie willen of zich willen aanmelden voor deelname aan het onderzoek kunnen een mail sturen naar
samenwerken@swov.nl.