Platform Veilig fietsen

Speed-pedelec mag op het fietspad in Rotterdam

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:05-03-2020
Bestuurders van speed-pedelecs mogen per 1 april met een ontheffing ook gebruik maken van het fietspad. Rotterdam zet als eerste gemeente de stap om via een ontheffing deze snelle e-fiets toe te laten op de fietsersstrook, onder de voorwaarde dat hij/zij met een maximale snelheid van 30 km/h rijdt.

  • De beslissing waar te fietsen ligt bij de gebruiker van de speed-pedelec zelf, óf op de rijbaan óf op het fietspad.

    Speed-pedelecs hebben een geel kenteken en zijn daarmee een ‘bromfiets’, inclusief de verplichting om een helm te dragen. Dat betekent dat op veel plaatsen in de stad de speed-pedelecs niet op het fietspad mogen rijden, maar naar de rijbaan worden verwezen.

    De wens om op het fietspad te mogen, komt van de gebruikers zelf, zegt wethouder Judith Bokhove van Mobiliteit: “Veel bestuurders van speed-pedelecs voelen zich onveilig als ze in het stadsverkeer tussen auto’s en vrachtwagens moeten fietsen. De fietsen kunnen wel 45 km/h rijden, maar het is lastig om continu die hoge snelheid vast te houden. Hierdoor vormen ze, vergeleken met auto’s en motoren, een kwetsbare doelgroep op de rijbaan. Door ze in de stad met een maximale snelheid van 30 km/h toe te laten op het fietspad, kunnen de fietsers zelf beslissen waar zij zich veilig voelen. Met deze snelheid blijft het fietspad ook veilig voor de andere gebruikers.”

    Bij het aanvragen van de ontheffing levert de aanvrager een kopie van het kentekenbewijs en een auto-/bromfietsrijbewijs aan. De gemeente controleert het kenteken bij het RDW. De speed-pedelecs mét ontheffing worden toegelaten op alle verplichte fietspaden (G11) en onverplichte fietspaden (G13) binnen de bebouwde kom van de gemeente Rotterdam. De bestuurder van de speed-pedelec mag daar niet harder rijden dan 30 km per uur. De ontheffing - of een kopie – moet men altijd kunnen tonen aan een handhaver wanneer daar om gevraagd wordt.

    Elders in Nederland experimenteren overheden met het toelaten van speedpedelecs op fietspaden in de stad door middel van speciale bebording.  Zo mag mag de speed-pedelecrijden in de provincie Groningen op een aantal N-wegen kiezen tussen rijbaan of fietspad. In Gelderland liep een aantal proeven met dergelijke maatregelen. In Wageningen heeft dat ertoe geleid dat speed-pedelecrijders binnen de bebouwde kom op een aantal trajecten kunnen kiezen tussen fietspad of rijbaan.

    In Vlaanderen, waar men al meer ervaring heeft met de speed-pedelec, heeft het Belgische Fietsberaad net een advies uitgebracht over de speed-pedelec. Men pleit daarin voor het instellen  van een maximumsnelheid van 30 km/uur voor de gehele bebouwde kom (45 km/uur daarbuiten).. Ook denkt men aan het toelaten van speed-pedelecs op de busbaan.

Relevantie

Scroll naar boven