In het kort
Uit buitenlands onderzoek blijkt dat bij een ongeval fietsers met helm ongeveer 60% minder kans hebben op ernstig, en ongeveer 70% minder kans op dodelijk hoofd-/hersenletsel, dan fietsers zonder helm. De effectiviteit van een helm kan vermoedelijk nog verhoogd worden door strengere Europese eisen voor het testen van fietshelmen.
In Nederland dragen de meeste toer- en sportfietsers een helm; in het gewone verkeer bijna niemand. Voor een helmverplichting is in Nederland over het algemeen weinig steun. De belangrijkste reden is dat bij een plicht de populariteit van fietsen (sterk) zou afnemen.
Sommige buitenlandse studies laten inderdaad zien dat het fietsgebruik afneemt na invoering van een helmplicht, ook al vinden de meeste studies geen, of slechts een tijdelijk effect. Deze buitenlandse studies zeggen vermoedelijk weinig over het te verwachten effect in Nederland omdat hier de fiets naar verhouding veel vaker voor ‘vervoer’ en minder voor recreatieve doeleinden wordt gebruikt.
Bekijk factsheet
Op de facsheetpagina van de SWOV worden bovenstaande bevindingen verder onderbouwd en wordt er antwoord gegeven op vragen met betrekking tot de fietshelm zoals:
- Hoe vaak wordt in Nederland een fietshelm gedragen?
- Hoe effectief is een fietshelm in het voorkomen van (dodelijk) hoofdeletsel bij fietsers?
- Hoeveel slachtoffers zouden fietshelmen kunnen besparen?
- Heeft de fietshelm ook negatieve effecten?
Klik hier om de factsheet te bekijken.