Op de voor- en nafoto hieronder kunt u het verschil tussen de vorige en huidige situatie zien. Deze foto's zijn
niet ingezonden door de gemeente Utrecht.
Situatie voor de herinrichting
De situatie voor de herinrichting betrof een straat met een gescheiden (eenrichtings-)autoweg en fietspad. Het fietspad zelf ging in één richting, de tegengestelde richting van de autoweg. De fietsers die met de richting van de autoweg meefietsen, moesten op de autoweg zelf fietsen. Dit creëerde een rommelig, onoverzichtelijk en soms gevaarlijk geheel. Daarnaast was er weinig ruimte voor voetgangers.
Situatie na herinrichting
Om de situatie voor de fietsers en voetgangers te verbeteren, is er één grote rijbaan gemaakt van de straat. De rode kleur laat zien dat in deze straat de fietser dominant is en de auto te gast. Ook is het trottoir breder gemaakt, en zijn er lichte snelheidsdrempels aangebracht waar voetgangers veiliger kunnen oversteken. De nieuwe inrichting creëert een open en overzichtelijk geheel, waar zowel de fietser als voetganger meer ruimte krijgt. Daarnaast is er meer groen geplant, waardoor de omgeving er ook meteen wat prettiger en levendiger uit ziet.
Ondanks de nieuwe indeling blijft de straat eenrichtingsverkeer voor de auto, terwijl de fietsers nog van twee kanten komen. Dit kan soms krap worden als auto's fietsers willen inhalen. Daarnaast kan de straat alsnog als druk worden ervaren, en kan het dus onoverzichtelijk zijn, met name voor overstekende voetgangers. Ook zijn de rechte/hoge trottoirbanden een mogelijk risico voor de fietser.