Platform Veilig fietsen

Duitsland geeft subsidie op inbouw dodehoek-assistent

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:03-01-2019
Het duurt nog minstens vijf jaar voordat dodehoek-waarschuwingssystemen verplicht worden voor vrachtauto’s en bussen. In Duitsland vindt men dat te lang duren. Vanaf 2019 is een subsidieregeling van kracht om dergelijke systemen nu al op vrijwillige basis in te bouwen.

  • dodehoek.jpgHet Duitse ministerie van Verkeer trekt er 5 miljoen euro per jaar uit, waarschijnlijk voor de komende vijf jaar. En geeft zelf meteen het goede voorbeeld door het eigen wagenpark te voorzien van ‘Abbiegeassistenzsystemen‘.
    Fietsers en voetgangers worden vaak het slachtoffer van afslaande bussen en vrachtauto’s, aldus de Duitse minister van Verkeer. Ook in Nederland zijn dodehoek-ongevallen vaak fataal. Volgens cijfers van de SOV uit 2015 vallen jaarlijks ongeveer tien fietsdoden.

    De EU voorziet een verplichte inbouw van waarschuwingssystemen op zijn vroegst in 2024 en dan nog alleen voor nieuwe voertuigen.

    Duitsland voert al geruime tijd een lobby om de invoeringsdatum naar voren te halen. Voorlopig hoopt men dat de subsidieregeling een aantal wagenparkbezitters ertoe zal brengen zo’n systeem alvast te laten installeren. De nieuwe regeling vergoedt 80 procent van de aanschafkosten van een goedgekeurd systeem, tot een maximum van 1500 euro.

    Behalve infrastructurele maatregelen als het scheiden zwaar verkeer en fietsers, of het weren van zware vrachtwagens uit steden, is ook het verbeteren van het zichtveld van chauffeurs nodig. Sinds 2007 moeten  vrachtauto’s in Nederland zijn voorzien van extra spiegels, waarbij het juist afstellen problemen soms op problemen stuit. Daarnaast doen scholen het nodige aan voorlichting om kinderen bewust te maken van de risico’s van afslaand verkeer.

Relevantie

Scroll naar boven