Platform Veilig fietsen

Veiligheid e-fiets in interactie met andere weggebruikers

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Frank Westerhuis & Dick de Waard
  • Datum:01-02-2023
  • Opdrachtgever:Ministerie van I&W
  • Opdrachtnemer:Rijksuniversiteit Groningen
Dit document bevat een analyse van ongevallenstatistieken om meer inzicht te krijgen in ongevallen van (elektrische) fietsers in interactie met andere weggebruikers.

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Het aantal fietsers dat ernstig letsel oploopt bij verkeersongevallen in Nederland is groot. Dit komt onder andere
    doordat veel mensen in Nederland fietsen, maar ook het toenemend gebruik van de elektrische fiets heeft het verkeersbeeld veranderd. Een gevolg is dat er relatief vaak naar de elektrische fiets gewezen wordt als belangrijke factor voor het hoog blijven van het aantal ongevallen. Het is echter de vraag of andere factoren die samenhangen met toegenomen e-fiets gebruik, niet minstens zo belangrijk zijn. Hogere leeftijd, de toename in kwetsbaarheid, en een toename van het aantal gefietste kilometers bijvoorbeeld. Ook de invloed van andere weggebruikers kan
    belangrijk zijn.

    Dit document bevat een analyse van ongevallenstatistieken om meer inzicht te krijgen in ongevallen van (elektrische) fietsers in interactie met andere weggebruikers. Hierbij is specifiek onderscheid gemaakt tussen fietsers met een conventionele en fietsers met een elektrische fiets.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Veiligheid e-fiets in interactie met andere weggebruikers

Scroll naar boven