Dat blijkt uit onderzoek [niet open access] onder fietsslachtoffers die op de spoedeisende hulp belandden na een verkeersongeval.
Het onderzoek werd uitgevoerd door de Noordwest Ziekenhuisgroep in Alkmaar onder slachtoffers die tussen juni 2016 en mei 2017 terecht kwamen bij een van de niveau 1 traumacentra in Nederland. Het ging in totaal om 834 patiënten, van wie er 379 e-bike- en 455 klassieke fietsgebruikers waren.
De frequentie van fietsgerelateerd traumatisch hersenletsel was niet significant verschillend tussen de e-bike en klassieke fietsgroep, zo vonden de onderzoekers.
Onafhankelijk van het type fiets was hersenletsel waarschijnlijker als de snelheid hoger lag: 26-45 km/uur. Of als sprake was van alcoholgebruik of gebruik van antistollingsmiddelen. En dat ongeacht het type fiets dat werd gebruikt.
De ernst van het hersenletsel was vergelijkbaar in beide groepen: acht slachtoffers van een ongeval met een e-bike en zeven slachtoffers van een klassieke fiets hadden ernstige traumatisch hersenletsel.