Dat is een aanbeveling die de SWOV doet ten aanzien van de toelating van Lichte Elektrische Voetuigen (LEV’s) op fietspaden. Een ‘notitie met een perspectief’ noemt de SWOV het
rapport waaruit deze conclusie valt te trekken. Daarin zet de organisatie de voors en tegens op een rij die spelen in de discussie rond de toelating van LEV’s op het fietspad.
Want behalve de step staan zijn er meer voertuigsoorten in aantocht die van het fietspad gebruik zouden willen maken, bijvoorbeeld mini-autootjes zoals de Canta en grotere bakfietsen.
De SWOV formuleert een paar uitganspunten die bij het toelatingsbeleid van LEV’s een rol zouden moeten spelen. Bijvoorbeeld dat innovatieve LEV’s tot het wegverkeer kunnen worden toegelaten als de maatschappelijke baten daarvan per saldo groter zijn dan de kosten én het wegverkeer in elk geval veiliger wordt. Die maatschappelijk baten gaan verder dan alleen de bereikbaarheidsaspecten. Recreatie, betaalbaarheid en veiligheid, maar óók duurzaamheid, gezondheid, inclusiviteit en omgevingskwaliteit moeten daarin worden meegenomen. En LEV-kilometers kunnen kilometers met andere vervoerswijzen vervangen, bijvoorbeeld van scooters, auto’s en bestelbussen. Wanneer zij in de plaats komen van dergelijk zwaar snelverkeer, kunnen LEV’s bijdragen aan een inherent veiliger wegverkeer.
Verder zouden alleen voertuigen op het fietspad moeten worden toegelaten die qua omvang, gewicht, snelheid en functie vergelijkbaar zijn met gewone fietsen. En er kan daarbij gebruik worden gemaakt van het technisch maximeren van de rijsnelheid – al dan niet met behulp van geofencing en ISA, in 30km/uur-zones, op fietspaden en voetpaden/trottoirs tot respectievelijk 30, 25 en 6 km/uur.
Tot welke praktische conclusies leiden die overwegingen? Wat past er op een fietspad? Bijvoorbeeld elektrische (bak)fietsen en cargobikes, met een maximale constructiesnelheid en technisch afgedwongen snelheid van 25 km/uur, een constructiegewicht van maximaal 55 kilo, een totaalgewicht (inclusief bestuurder en belading/passagiers) van minder dan 200 kilo en een maximale breedte van 75 centimeter. En ook elektrische stepjes, monowheels en dergelijke, met een maximaal snelheid van 25 km/uur, met een maximaal gewicht van 55 kilo en een maximale breedte van 75 centimeter.
Niet op een fietspad passen alle voertuigen met een constructiesnelheid en technisch afgedwongen snelheid die boven 25 km/uur ligt. En LEV’s en bakfietsen en cargobikes met een breedte boven de 75 centimeter, een gewicht boven de 55 kilo, en bedoeld voor het vervoeren van meerdere personen of goederen.