Tour de Force

 

Bijeenkomsten

Bijeenkomst
 

Bijeenkomsten Ga naar archief

De afgelopen maanden zijn tal van maatregelen bedacht om de mobiliteit in de 1,5 m-samenleving op een verantwoorde wijze op gang te brengen. Nu we enkele weken ervaring hebben opgedaan, willen we graag het net ophalen. Welke ideeën zijn echt uitgevoerd? Welke werken goed en welke zijn minder succesvol? En wat kunnen we hieruit leren voor de (nabije) toekomst? In deze webinar staan  (fiets-)parkeren en deelmobiliteit centraal. Het gaat daarbij enerzijds om maatregelen die ervoor zorgen dat het auto- en fietsparkeerproces voldoet aan de RIVM-richtlijnen. Daarnaast moeten soms geparkeerde auto’s en fietsen wijken voor voetgangers en terrassen. Hoe hebben gemeenten dat aangepakt? Tot slot zijn er ideeën geopperd om deelmobiliteit in te zetten als alternatief voor bus en tram.
De afgelopen maanden zijn tal van maatregelen bedacht om de mobiliteit in de 1,5 m-samenleving op een verantwoorde wijze op gang te brengen. Nu we enkele weken ervaring hebben opgedaan, willen we graag het net ophalen. Welke ideeën zijn echt uitgevoerd? Welke werken goed en welke zijn minder succesvol? En wat kunnen we hieruit leren voor de (nabije) toekomst? In deze webinar staan  (fiets-)parkeren en deelmobiliteit centraal. Het gaat daarbij enerzijds om maatregelen die ervoor zorgen dat het auto- en fietsparkeerproces voldoet aan de RIVM-richtlijnen. Daarnaast moeten soms geparkeerde auto’s en fietsen wijken voor voetgangers en terrassen. Hoe hebben gemeenten dat aangepakt? Tot slot zijn er ideeën geopperd om deelmobiliteit in te zetten als alternatief voor bus en tram.
Uit onderzoek blijkt dat veel fietsers zich nog niet bewust zijn van het risico op enkelvoudige ongevallen. Een groot deel van de fietsers denkt dat de meeste fietsers die door een ongeval in het ziekenhuis belanden, slachtoffer zijn van een aanrijding met een motorvoertuig. In werkelijkheid is het grootste deel van de fietsslachtoffers die in het ziekenhuis worden opgenomen slachtoffer van een enkelvoudig fietsongeval. Naast ander leed kan ernstig letsel ervoor zorgen dat ouderen niet meer kunnen fietsen en niet meer van de voordelen kunnen genieten.

Hoe kunnen we het aantal enkelvoudige ongelukken terugdringen?
Daarover en ook over wat de oorzaken van die eenzijdige ongelukken zijn organiseert de Tour de Force een Kenniscafé. Wat kunnen ouderen zelf doen en wat kunnen de wegbeheerders doen om de fietsinfrastructuur veel velliger te maken?
Uit onderzoek blijkt dat veel fietsers zich nog niet bewust zijn van het risico op enkelvoudige ongevallen. Een groot deel van de fietsers denkt dat de meeste fietsers die door een ongeval in het ziekenhuis belanden, slachtoffer zijn van een aanrijding met een motorvoertuig. In werkelijkheid is het grootste deel van de fietsslachtoffers die in het ziekenhuis worden opgenomen slachtoffer van een enkelvoudig fietsongeval. Naast ander leed kan ernstig letsel ervoor zorgen dat ouderen niet meer kunnen fietsen en niet meer van de voordelen kunnen genieten.

Hoe kunnen we het aantal enkelvoudige ongelukken terugdringen?
Daarover en ook over wat de oorzaken van die eenzijdige ongelukken zijn organiseert de Tour de Force een Kenniscafé. Wat kunnen ouderen zelf doen en wat kunnen de wegbeheerders doen om de fietsinfrastructuur veel velliger te maken?
Houd mij op de hoogte van nieuws over Veilig Fietsen
Scroll naar boven