In veel steden komt een groot deel van de binnenstadsbezoekers op de fiets. Mensen die wat langer in het stadscentrum moeten zijn, parkeren hun fiets vaak aan de rand van het winkelgebied. Maar degenen die slechts een enkele boodschap doen, parkeren hun fiets meestal liever dichter bij de deur van de winkel waar ze moeten zijn. Hoe voorkomen we dat het winkelende publiek hinder ondervindt van deze geparkeerde fietsen? En is het mogelijk om voorzieningen voor het neerzetten van fietsen niet ten koste te laten gaan van de kwaliteit van het stadscentrum? Wat kun je bereiken met goede informatievoorziening, beheer en handhaving?
Deze bijeenkomst gaat over mogelijke slimme fietsparkeer-oplossingen in stadscentra. Twee daarvan komen in de presentaties uitvoerig aan bod:
Jaap Valkema van de gemeente Groningen vertelt over de rode lopers die de gemeente op trottoirs voor winkels neerlegt om deze vrij te houden voor voetgangers. En over aanvullende maatregelen om het parkeren van fietsen te regelen.
Sacha Hansen van het stadsdeel Centrum van de gemeente Amsterdam, legt uit hoe de fietsparkeervakken werken die het stadsdeel op verschillende plekken in de binnenstad op straat als proef heeft aangebracht. En hoe dit past in hun fietsparkeerbeleid.
Programma
12.30 Ontvangst
13.00 Welkom en voorstelronde
13.15 Presentatie rode lopers in Groningen, Jaap Valkema
13.45 Presentatie fietsparkeervakken in de Amsterdamse binnenstad, Sacha Hansen
14.15 Wandeltocht langs:
Waterlooplein: parkeeroverlast Stopera van eigen personeel, bezoekers, metroreizigers.
Jodenbreestraat: winkelbezoekers parkeren fietsen in parkeervakken bij de Albert Heijn.
Binnengasthuisterrein: overlast geparkeerde fietsen Universiteitsgebouwen.
Koningsplein: fietsparkeren door winkelend publiek en studenten.
Muntplein: fietsparkeervakken, fietsnietjes, een fietsponton en een fietsenstalling.
15.30 Discussie over getoonde oplossingen en alternatieven
16.30 Afronding