Let op: deze bijeenkomst is alleen bedoeld voor overheden.
Eén van de opgaven binnen Tour de Force – de thema’s ‘Fiets in de stad’ en ‘Hoogwaardig Fietsnetwerk’ gezamenlijk – heeft betrekking op de positie van de speedpedelec. Sinds 2017 wordt de speedpedelec aangemerkt als een bromfiets. Dat betekent dat deze fietsen aan de bromfietseisen moeten voldoen en de berijder een helm moet dragen. Het betekent ook dat de speedpedelec (binnen de bebouwde kom) niet meer op het fietspad mag rijden. Veel speedpedelec-gebruikers blijken met een gemiddelde snelheid van 30-35 kilometer per uur te rijden, zijn fragiel in hun positie op de rijbaan en worden door automobilisten niet als bromfiets herkend. Zij voelen zich onveilig tussen het (vracht)verkeer op de rijbaan, op de plekken waar ze geen gebruik mogen maken van het fietspad. Wegbeheerders worstelen met de vraag welke plek ze de speedpedelec als lid van de fietsfamilie kunnen geven. Veel wegbeheerders zien de speedpedelec namelijk als mobiliteitsoplossing, en daarmee een welkom vervoersmiddel voor de regionale verplaatsing.
Wens van veel wegbeheerders is dat speedpedelecs - onder voorwaarden, zoals het naleven van een maximumsnelheid op het fietspad – keuzevrijheid krijgen om gebruik te maken van het fietspad. Tot die tijd, want aanpassing van wetgeving is niet van vandaag op morgen georganiseerd, willen we vanuit Tour de Force zoveel mogelijk eenduidigheid en daarmee duidelijkheid naar weggebruikers leveren.
De afgelopen periode is een aantal stappen gezet.
P2 heeft een eerste aanzet gemaakt hoe we met behulp van één of meerdere pilots de keuzevrijheid voor het gebruik van het fietspad door middel van een ontheffingsregeling kunnen organiseren (spoor 1). In de provincie Utrecht is men druk bezig om een dergelijke regeling voor te bereiden. De Utrechtse aanpak zou als voorbeeld kunnen dienen voor andere regio’s.
DTV Consultants heeft, ter onderbouwing van de ontheffingsregeling, een onderzoek uitgevoerd naar de feiten en cijfers van de speedpedelec.
Voorlopig programma:
- 15.00: Opening en uitleg over de twee sporen
- 15.15: Korte presentatie onderzoeksresultaten DTV Consultants
- 15.30: Stand van zaken ontheffingsregeling Utrecht
- 16.00: In gesprek met elkaar
- 16.25: Afronding en vervolgactiviteiten
Deze bijeenkoms is alleen bedoeld voor overheden.