Het aantal fietsers dat ernstig letsel oploopt bij verkeersongevallen in Nederland is zorgwekkend. Dit komt onder andere doordat veel mensen in Nederland fietsen, maar ook het toenemend gebruik van de elektrische fiets heeft het verkeersbeeld veranderd. Een gevolg is dat er relatief vaak naar de elektrische fiets gewezen wordt als belangrijke factor voor het hoge aantal ongevallen. Het is echter de vraag of andere factoren die samenhangen met toegenomen e-fiets gebruik, niet minstens zo belangrijk zijn. Hogere leeftijd en de daarbij horende toename in kwetsbaarheid, en/of een toename van het aantal gefietste kilometers bijvoorbeeld. Ook de invloed van andere weggebruikers kan belangrijk zijn.
Frank Westerhuis presenteert de resultaten van de (literatuur)studie van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG). Hij deelt zijn inzichten over wat ongevalsdata ons vertelt over de risico’s van een elektrische fiets ten opzichte van een conventionele fiets. Landelijke ongevalsdata hebben echter wel beperkingen en hierom is het belangrijk om deze resultaten ook met mensen te bespreken die dichterbij de praktijk staan. Hierover willen wij na de presentatie in gesprek.
Voor meer informatie over het onderzoek zie: “
Veiligheid E-fiets in interactie met andere weggebruikers”.
Programma
10:00 Welkom
10:05 Achtergrond van de vraag/het onderzoek door het ministerie van IenW
10:10 Presentatie van onderzoeksresultaten door de RuG
10:30 Vragen
10:55 Samenvatting en afsluiting
11:00 Einde kenniscafé