30 km/h op drukke wegen in de stad. Gevolgen voor de fiets

  • Soort:Projecten
  • Datum:19-06-2019
Alles over op 30km/u wegen?

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Op 20 juni presenteerden Rico Andriesse en Hans Godefrooij op het Nationaal fietscongres.

    Op steeds meer plekken duikt de ambitie om op meer straten binnen de bebouwde kom over te gaan tot een maximum snelheid van 30 km/h. (Zelfs) de RAI-vereniging pleit voor 30 km/h als basis. Deze pleidooien zijn niet zo gek, omdat er een lagere snelheid nieuwe mogelijkheden biedt om het verkeerssysteem anders te organiseren met meer oog voor verkeersveiligheid, leefbaarheid en verblijven en andere keuzen voor de plaats op de weg van nieuwe voertuigen.

    De vraag is echter wat dit betekent voor het wegontwerp en onze gekoesterde scheiding van verkeerssoorten? Kun je fietsers veilig en aantrekkelijk mengen met relatief grote hoeveelheden autoverkeer? Hoe ontwerp je een geloofwaardige 30 km/h met een ruim profiel? Komen we er dan nog met de bestaande ontwerpmiddelen als fietsstroken en -straten? Hoe ga je om met oversteken, voorrang? Wat zijn de effecten op het omliggende wegennet? Wordt het daar niet veel drukker of zal het vertraagde verkeer gewoon verdampen?

    DTV Consultants en Goudappel Coffeng hebben de handschoen opgepakt om samen met wegbeheerders en kennisorganisaties de richting te bepalen in deze interessante materie. Hier is de presentatie te bekijken die tijdens het Nationaal Fietscongres. Zodra het eindrapport beschikbaar is, zal deze ook opgenomen worden.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

30 km/h op drukke wegen in de stad. Gevolgen voor de fiets

Scroll naar boven