A4-A10 Zuidpas goed gebruikt

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:26-02-2007
Tijdens het groot onderhoud A4-A10 Zuid zijn werknemers van de deelnemende bedrijven in het omliggende gebied &'massaal&' overgestapt naar het openbaar vervoer, zo meldt AVV. Meer dan de helft van de werknemers (15.500) heeft de pas gebruikt. Het autogebruik in het woon-werkverkeer daalde tijdens de werkzaamheden van 61% naar 42% en het OV-gebruik verdubbelde van 23% naar 43%. En bijna 5% van de OV-reizigers heeft van de mogelijkheid gebruik gemaakt om met de pas gratis een OV-fiets te h

Tijdens het groot onderhoud A4-A10 Zuid zijn werknemers van de deelnemende bedrijven in het omliggende gebied 'massaal' overgestapt naar het openbaar vervoer, zo meldt AVV. Meer dan de helft van de werknemers (15.500) heeft de pas gebruikt. Het autogebruik in het woon-werkverkeer daalde tijdens de werkzaamheden van 61% naar 42% en het OV-gebruik verdubbelde van 23% naar 43%. En bijna 5% van de OV-reizigers heeft van de mogelijkheid gebruik gemaakt om met de pas gratis een OV-fiets te huren.

Tijdens de werkzaamheden zijn 5.700 autoforenzen met de pas overgestapt naar het openbaar vervoer. Na afloop van het groot onderhoud zijn bijna 1.200 van hen blijvend overgestapt naar filevriendelijke alternatieven, ruim 900 daarvan naar het openbaar vervoer. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het onderzoek van Rijkswaterstaat naar het gebruik van de A4-A10 Zuidpas onder de 30.000 pashouders.
De Zuidpas werd ontwikkeld voor forenzen die werken op de bedrijventerreinen rondom de A4 en A10 Zuid, waaronder Schiphol en de Zuidas. Tussen 21 juli en 15 september 2006 bood de pas forenzen een alternatief om de files te mijden. De pas bood alle werknemers van deelnemende bedrijven de mogelijkheid van maandag t/m vrijdag met het ov te reizen.
Met de pas konden werknemers op beginstations gratis een OV-Fiets huren om van en naar huis te fietsen. De Zuidpashouders hebben in deze periode gezamenlijk bijna tweeduizend gratis OV-fietsritten gemaakt. Stations waar veel OV-fietsen zijn verhuurd liggen allemaal in Amsterdam, te weten Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuid WTC en Amsterdam Amstel. De laatste twee stations liggen in de regio rond de A4 en A10 Zuid, hetgeen er aldus AVV op duidt dat de OV-fiets door pashouders niet alleen conform de opzet is gebruikt om van en naar het beginstation te reizen, maar ook om van en naar het eindstation te reizen. Dit leidde ook tot een toename van het aandeel van de OV-fiets in het natransport.
Uiteindelijk heeft bijna 5% van alle OV-reizigers (= 2% van alle pashouders) van de mogelijkheid gebruik gemaakt om met de pas gratis een OV-fiets te huren. Pashouders die van deze dienst gebruik hebben gemaakt, hebben gemiddeld drie keer een OV-fiets gehuurd.
Pashouders die ��n of meerdere keren een OV-fiets hebben gehuurd, waarderen met name het gemak en de snelheid waarmee een OV-fiets gehuurd kan worden, de extra flexibiliteit en het positieve effect op de gezondheid. De mogelijkheid een OV-fiets te huren heeft echter maar een beperkt effect gehad op de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer. E�n op de acht pashouders geeft desgevraagd aan dat de beschikbaarheid van de OV-fiets het voor hen aantrekkelijker maakt om met het OV te reizen (voor 71% maakt het niet uit).

Relevantie

Scroll naar boven