Aanschaf en gebruik van de elektrische fiets

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Mathijs de Haas, Bingyuan (Amelia) Huang
  • Uitgever:Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid
  • Datum:15-09-2022
Onderzocht is wat de beweegredenen zijn om al dan niet een e-fiets aan te schaffen en hoe huidige bezitters de e-fiets gebruiken en hoe toekomstige bezitters dit verwachten te doen. En wat de ontwikkeling in het gebruik van de e-fiets de komende jaren zal zijn.

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De afgelopen jaren stijgt de populariteit van de elektrische fiets (e-fiets). Hoewel e-fietsbezitters gemiddeld nog steeds relatief oud zijn, neemt de populariteit ook toe onder jongere gebruikers. De belangrijkste redenen waarom huidige e-fietsbezitters de e-fiets hebben aangeschaft is om zich sneller en met minder moeite te kunnen verplaatsen en omdat zij de elektrische fiets goed voor de fysieke en mentale gezondheid vinden. Voor mensen die de intentie hebben om in de toekomst een e-fiets aan te schaffen, is het sneller en met minder moeite kunnen reizen de belangrijkste reden om een e-fiets te kopen. Gezondheidsredenen zijn voor deze groep iets minder belangrijk, wat deels verklaard wordt doordat deze groep gemiddeld jonger is dan de huidige e-fietsbezitters. De prijs van een elektrische fiets is veruit de belangrijkste reden waarom mensen hebben getwijfeld over de aanschaf van een e-fiets, of nog geen e-fiets hebben aangeschaft. Daarnaast zijn diefstalgevoeligheid en de levensduur van de accu belangrijke barrières die de aanschaf van een e-fiets  belemmeren.
    De afstand per e-fiets die Nederlanders voor woon-werkverkeer en onderwijs acceptabel vinden, bedraagt gemiddeld ongeveer 9,5 km. Voor vrijetijd zijn zij bereid langer te fietsen, terwijl de acceptabele afstand voor
    winkelen of boodschappen doen iets kleiner is. Een groot deel van alle verplaatsingen die Nederlanders jaarlijks maken, gaat over een afstand die binnen de acceptabele afstand ligt. Zo liggen 58% van de woonwerkverplaatsingen binnen de acceptabele e-fietsafstand. Ongeveer 30% van die verplaatsingen gaan met de auto (als bestuurder). Er is dus nog ruimte om het gebruik van de elektrische fiets verder te stimuleren hoewel er andere redenen kunnen zijn waarom mensen niet voor de e-fiets zullen kiezen.
    We verwachten dat het e-fietsbezit, en daarmee het gebruik, de komende jaren verder zal groeien. Door de groei in e-fietsbezit verwachten we dat het e-fietsgebruik over een periode van 5 jaar, van 2019 tot en met  2024, zal groeien met ca 45 – 70 %. Een deel van die groei gaat ten koste van het normale fietsgebruik. De totaal per fiets afgelegde afstand stijgt naar verwachting met 6 - 8% als gevolg van toename in e-fietsbezit. Er is hierbij geen rekening gehouden met andere factoren die het gebruik beïnvloeden, zoals de COVID-19 pandemie, of economische en demografische ontwikkelingen.
     

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Aanschaf en gebruik van de elektrische fiets

Scroll naar boven