Aantal fietsdoden niet gedaald

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:25-04-2006
In vergelijking met 2004 zijn er ruim 7% minder doden gevallen in het verkeer, namelijk 817 ten opzichte van 881 het jaar daarvoor. Bij de meeste vervoerwijzen is in 2005 een behoorlijke afname van het aantal verkeersdoden te zien, behalve bij fietsers en voetgangers.

In vergelijking met 2004 zijn er ruim 7% minder doden gevallen in het verkeer, namelijk 817 ten opzichte van 881 het jaar daarvoor. Bij de meeste vervoerwijzen is in 2005 een behoorlijke afname van het aantal verkeersdoden te zien, behalve bij fietsers en voetgangers. Dat blijkt uit cijfers van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en het CBS.

De daling is het grootst bij de inzittenden van personenauto's: een afname van 15% (414 in 2004 en 350 in 2005). Onder de motor- en scooterrijders nam het aantal verkeersdoden in 2005 af van 91 naar 78. Voor brom- en snorfietsen geldt een daling van 87 naar 77. In lijn met deze ontwikkeling berichtten verzekeraars eerder dit jaar dat de schadekans onder deze groep ook spectaculair is afgenomen. De verklaring hiervoor wordt door het schadecentrum voor Verzekeringsstatistiek gezocht in het feit dat brommers op de weg rijden (en niet meer op het fietspad) en de invoering van het brommercertificaat. Onder de fietsers is 1 dode meer gevallen, 181 in 2005 ten opzichte van 180 in 2004. 15 fietsers overleden ten gevolge van een aanrijding met rechtsafslaande vrachtauto's, in 2004 waren dit er 16.
Op alle type wegen nam het aantal verkeersdoden af, behalve in absolute getallen op de 30-km en 60-kmwegen. Er vond een stijging plaats van 35 verkeersdoden in 30-km gebieden in 2004 naar 41 in 2005. Dat geldt ook voor 80-km wegen in 2004 (42 verkeersdoden), ten opzichte van 2005 (54 verkeersdoden). Dit heeft te maken met het omzetten van een groot aantal 50-kmwegen naar 30-km zones en 80-km wegen naar 60-km wegen. Relatief gezien, per 30- en 60-km zone, is het aantal slachtoffers de afgelopen jaren gedaald: op de 30/50 km wegen is de daling in totaal 7 procent en op 60/80 km wegen 9 procent.
Op 100 km wegen vielen er in 2005 43 verkeersdoden terwijl dit er in 2004 nog 49 waren. Op 120 km wegen bleef het aantal verkeersdoden gelijk (70 verkeersdoden).

De daling van de verkeersdoden in 2004 en 2005 zijn voor de minister aanleiding om de doelstelling voor 2010 ten aanzien van het maximaal aantal verkeersdoden aan te scherpen. De doelstelling van maximaal 900 verkeersdoden, zoals die in de Nota Mobiliteit is opgenomen, is achterhaald door de positieve ontwikkelingen in de afgelopen twee jaar, aldus de minister. De minister wil daarom nu een nieuwe doelstelling vaststellen: 750 verkeersdoden in 2010. Zij zal dit voorstel binnenkort doen aan de regionale overheden.

Relevantie

Scroll naar boven