Dit schrijft minister Schultz aan de Kamer. Het cijfer wordt bepaald aan de hand van de politieregistratie en de ziekenhuisadministratie, volgens een door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) ontwikkelde methodiek. De zogenaamde werkelijke omvang ernstig verkeersgewonden 2010 komt zo uit op 19.200. Ten opzichte van het cijfer voor 2009 (18.600) is er sprake van een toename van 3%. De stijgende trend in het aantal ernstig verkeersgewonden sinds 2006 heeft doorgezet.
Op grond van de huidige stand van de analyse kan de SWOV voor het genoemde totaalcijfer 2010 geen onderverdelingen leveren naar achtergrondvariabelen die voor het verkeersveiligheidsbeleid relevant zijn, zoals vervoerwijze, leeftijdsklasse en betrokkenheid van een motorvoertuig, aldus minister Schultz. 'Het analyseproces wordt bemoeilijkt doordat het aantal door de politie geregistreerde ernstig verkeersgewonden in 2010 laag is in vergelijking met de voorgaande jaren. In 2010 betrof dit 3648 ernstig gewonden tegenover 5956 en 5121 in 2008 en 2009.'
De SWOV en IenM gaan de komende maanden aanvullende analyses verrichten. Eind 2011 moet dat tot resultaten leiden. Om de registratie van verkeersslachtoffers door de politie de komende jaren te verbeteren, zijn tussen de ministeries IenM en Veiligheid en Justitie afspraken gemaakt.
Eerder al meldde IenM dat vooral enkelvoudige fietsongevallen toenemen. Zowel het aantal verkeersgewonden als het risico om ernstig gewond te raken vertoont voor deze groep een stijgende trend.