Aanzienlijk meer fietsers omgekomen in het verkeer

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:04-05-2007

Het afgelopen jaar is het aantal verkeersdoden wederom gedaald; van 817 in 2005 naar 811 in 2006. Er kwamen echter aanzienlijk meer fietsers om het leven. Dat is onder meer te verklaren door het mooie weer.


In 2006 is bij alle vervoerwijzen een afname van het aantal verkeersdoden te zien, met uitzondering van bestelauto's (blijft gelijk) fietsers en brom- en snorfietsers. Met name de sterke stijging (+19%) van het aantal fietsers dat is omgekomen in het verkeer is opvallend (216 in 2006 ten opzichte van 181 in 2005). In 2006 vielen er 26 doden (tegenover 16 in 2005 en 24 in 2004) als gevolg van een ongeval met een rechtsafslaande vrachtwagen. Hierbij ging het in 19 gevallen om een fietser (tegenover 15 in 2005 en 16 in 2004).

Warme zomer

Uit analyses van het Fietsberaad blijkt dat de jaarlijkse fluctuatie in het aantal doden sterk samen hangt met het aantal warme zomerse dagen (+25 C) in een jaar. Telt een jaar veel zomerse dagen, dan wordt er aanzienlijk meer gefietst. Het verband tussen een mooie zomer en het aantal dodelijke fietsongevallen wordt bevestigd door de verdeling van de slachtoffers over de jaargetijden in 2006. In de lente en zomer van 2006 steeg het aantal fatale fietsongevallen met 28 procent, tegen 5 procent in de herfst en winter.

Det stijging van aantal mannelijke en vrouwelijke fietsslachtoffers in 2006 is ongeveer vergelijkbaar. De verdeling over de leeftijden is echter verschillend. Bij de mannen is vooral een sterke stijging te zien in de jongste leeftijdscategorie. Het aantal jongens dat omgekomen is in het verkeer is gestegen met ruim 60%. Bij de meisjes is daarentegen juist een afname van het aantal fietsslachtoffers te zien. Bij ouderen is het aantal fietsongevallen over de hele linie sterk gestegen, zowel bij mannen als vrouwen. De stijging onder oudere vrouwen is echter veel groter dan onder oudere mannen. Het aantal vrouwelijke fietsers ouder dan 80 jaar dat omgekomen is, is zelfs meer dan verdubbeld.
De toename van het aantal dodelijke fietsongevallen heeft vooral plaatsgevonden op wegen met een maximum snelheid van 50 km/uur (+44%) en 60 km/uur (+144%). Op wegen met een maximumsnelheid van 30 km/uur en 80 km/uur zijn minder ernstige fietsongevallen gebeurd.

Binnen bebouwde kom

Alleen binnen de bebouwde kom is het aantal fietsslachtoffers gestegen. Buiten de kom is sprake van een lichte daling. Er is buiten de kom dus wel een verschuiving geweest van 80 naar 60-wegen.
De stijging heeft zich vooral voorgedaan in verstedelijkte gebieden. In kaderwetgebieden is het aantal dodelijke fietsongevallen gemiddeld met 80 procent gestegen, terwijl het aantal in niet-kaderwetgebieden gemiddeld licht gedaald is.
Fietsers zijn in 2006 vaker betrokken geweest bij eenzijdige ongevallen en kop/staart ongevallen. De meeste fietsers komen echter nog altijd om het leven door een aanrijding in de (linker) flank. In de meeste gevallen is de tegenpartij een personenauto. Het aantal personenauto's dat betrokken is bij een dodelijk fietsongeval is bovengemiddeld gestegen (+30%).

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Aanzienlijk meer fietsers omgekomen in het verkeer

Scroll naar boven