In de voorgenomen wijzigingen van de algemene voorwaarden, productvoorwaarden en huisregels van fietsparkeren bij NS-stations is onder meer opgenomen dat het tarief voor buitenmodelfietsen geldt wanneer een medewerker oordeelt dat het een buitenmodel fiets is. Daarbij kan de definitie van wat een standaardfiets is en wat een buitenmodelfiets volgens Locov discussie oproepen. Locov adviseert daarom de normen te gebruiken van
Stichting FietsParKeur, die drie categorieën fietsen onderscheidt: standaardfietsen, beperkt afwijkende fietsen vanwege accessoires als fietskratten, kinderzitjes en fietstassen (BAFA) en buitenmodelfietsen. Alleen voor fietsen die volgens de maatvoeringsnormen van FietsParKeur een buitenmodelfiets zijn mag volgens Locov een ander tarief gelden, omdat fietsen met fietskratten en kinderzitjes in het maatschappelijk verkeer gelden als standaardfietsen.
De tarieven zouden los moeten staan van de regels voor het parkeren van verschillende modellen fietsen: fietsen met een fietskrat passen mogelijk niet in een standaardfietsenrek, daarvoor zouden gedragsregels voor het parkeren kunnen worden opgenomen.
NS wil verder de vergoeding voor elektrische fietsen die uit een NS-stalling gestolen worden van 750 naar 1250 euro verhogen. De gedachte hierachter is dat elektrische fietsen een hogere waarde hebben dan standaardfietsen. Volgens Locov zijn er ook gewone fietsen op de markt die even duur zijn als goedkope elektrische fietsen, waardoor dit onderscheid niet te verdedigen is. Locov adviseert daarom een vergoeding van 1250 euro voor alle fietsen.
Het volledige advies van het Locov (Landelijk overleg consumentenbelangen openbaar vervoer) is
hier te lezen.