Aanleiding vormt onder andere een onderzoek van een project van het Fietsberaad: “Sturen op Fietsparkeren in de Openbare Ruimte”. Doel van dit project is het inventariseren en verkennen van de mogelijkheden voor gemeenten om het fietsparkeren in de openbare ruimte te kunnen sturen.
Hierbij wordt niet alleen gekeken naar “traditionele” maatregelen, maar ook naar maatregelen die meer ingaan op het sturen van gedrag, en naar andere innoverende opties.
Eén van de maatregelen is het vervangen van fietsnietjes door fietsparkeervakken. In de Langestraat/Utrechtsestraat gaat men 300 fietsparkeerplekken onderbrengen in vakken. Uitgangspunt is dat voor een fietsparkeervak minstens 4 tot 4,5 meter ruimte beschikbaar is tussen rijloper en winkelgevel (2 meter voor de fiets en 2,5 meter loopruimte) en een fiets gemiddeld 0,75m in beslag neemt. Bij de langere wegvakken is er vanuit gegaan dat maximaal de helft van de beschikbare weglengte bruikbaar is voor fietsvakken omdat er bijvoorbeeld ruimte moet zijn voor straatmeubilair, om tussen de vakken door te lopen en de weg over te steken, enzovoort.
De proefperiode duurt een jaar, waarna besloten wordt of de oplossing definitief wordt.