Amsterdam wil dynamisch verkeersmanagement voor fietsers

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:15-10-2006
De gemeente Amsterdam wil dynamisch verkeersmanagement (DVM) ook inzetten voor het fietsverkeer. Bij DVM kan de weggebruiker met behulp van actuele informatie zijn gedrag aanpassen. Momenteel worden enkele ide‘en uitgewerkt.

De gemeente Amsterdam wil dynamisch verkeersmanagement (DVM) ook inzetten voor het fietsverkeer. Bij DVM kan de weggebruiker met behulp van actuele informatie zijn gedrag aanpassen. Momenteel worden enkele ide�en uitgewerkt.

Het eerste idee is de toepassing van dynamische route-informatiepanelen (DRIP's) bij de ponten uit Amsterdam-Noord. Fietsers kunnen kiezen uit twee ponten: vanaf de Buiksloterweg en vanaf het IIplein. Zij moeten hun keuze echter al een kilometer voor de ponten maken, omdat de aanlegsteigers aan weerszijden van het Noordhollands Kanaal liggen. Een verkeerde gok kan, vooral buiten de spits, veel tijdverlies tot gevolg hebben. Een DRIP bij de laatste brug over het kanaal kan onnodig wachten voorkomen. Aan de centrumzijde kan actuele informatie over de veerponten gebruikt worden om VRI's op de drukke De Ruijterkade te be�nvloeden. Arriveert een pont, dan gaan de lichten voor voetgangers en fietsers op groen, zodat de grote meute zonder oponthoud door kan.
De andere idee�n hebben eveneens te maken met VRI's. De dynamische vooraanmelding borduurt verder op de wachttijdvoorspeller. Op enige afstand voor het verkeerslicht krijgen fietsers het advies om rustiger aan te doen of juist wat extra kracht op de pedalen te zetten. Lastig is alleen dat fietsers steeds slechter gedetecteerd worden door lussen in het wegdek, bijvoorbeeld vanwege aluminium frames. Een op afstand afleesbare chip (RFID) op elke fiets kan uitkomst bieden. Op deze manier kunnen VRI's ook pelotons met fietsers waarnemen, wat uiteindelijk moet resulteren in groene golven.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Amsterdam wil dynamisch verkeersmanagement voor fietsers

Scroll naar boven