Assen vervangt tegelpaden

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:28-11-2005
Assen kent al een relatief hoog fietsgebruik. Volgens de nieuwe Fietsnota heeft de fiets er een aandeel van 32%, gerelateerd aan alle verplaatsingen. Een en ander in weerwil van de rammelende tegelpaden die nu nog richting centrum leiden.

Assen kent een al een relatief hoog fietsgebruik. Volgens de nieuwe Fietsnota heeft de fiets er een aandeel van 32%, gerelateerd aan alle verplaatsingen. Een en ander in weerwil van de rammelende tegelpaden die nu nog richting centrum leiden.

Assen is met ruim 62.500 inwoners een relatief kleine (hoofd)stad. Een groot deel van Assen ligt binnen drie kilometer van het centrum. Daardoor zijn de fietsafstanden naar het centrum acceptabel, aldus de Fietsnota.
Het wegen- en fietspadennet kenmerkt zich bovendien door enkele rechtstreekse routes naar het centrum. De staat van onderhoud van de radiale routes is echter slecht, mede door jarenlang uitstel van geplande herinrichtingen. Verbetering van die kwaliteit, onder meer door het asfalteren van de belangrijkste verbindingen, is dan ook een van de speerpunten in de nieuwe Fietsnota.
Assen wil het aandeel van de fiets in de modal split verder vergroten door een netwerk te ontwikkelen van primaire, secundaire en recreatieve routes. De primaire fietsroutes zorgen voor een vrijliggende fietsontsluiting voor woongebieden van maximaal 750 x 750 m. De secundaire fietsroutes zijn bedoeld om woonbuurten en bestemmingen te ontsluiten voor het fietsverkeer, in aanvulling en/of aansluitend op de primaire fietsroutes. Het secundaire netwerk is daardoor fijnmaziger, met een maaswijdte van ca 250 tot 350 meter.

Geen extra voorrang
Verder zullen de verkeerslichten onder de loep worden genomen. Onnodig wachten voor fietsers wil men voorkomen door inmeldlussen op afstand aan te leggen, de cyclustijd te beperken tot maximaal 120 seconden, wachtstand groen in te stellen en fietsers alternatieve realisaties te bieden.
Ook met een voorrangsregeling kan de doorstroming en veiligheid bij kruispunten worden verbeterd, zo valt verder in de Fietsnota te lezen. De landelijke richtlijn is om verkeersaders in te richten als een voorrangsweg en in verblijfsgebieden de regel 'voorrang verkeer van rechts' toe te passen. Fietspaden langs voorrangswegen hebben dan tevens voorrang (immers het fietspad hoort bij de weg). In verblijfsgebieden geldt dan de regel 'voorrang verkeer van rechts', ook voor fietsers van rechts.
Meer zit er in Assen niet in. Ook al vraagt de landelijke Fietsersbond regelmatig om op kruispunten van belangrijke fietsroutes met autoroutes de voorrang in te stellen voor het fietsverkeer.
'Een dergelijk voorrangskruispunt voor fietsers wijkt daarmee af van de bovenstaande basisregels, zowel als het fietspad een voorrangsweg kruist, als wanneer het fietspad zich in een verblijfsgebied bevindt. In de praktijk blijkt dat dit ook tot onduidelijkheid leidt en daarmee de kans op ongevallen vergroot. Op de plaatsen in Assen waar deze voorrangskruispunten voor fietsers zijn ingevoerd, hebben zich nadien enkele ernstige ongevallen voorgedaan', aldus de nota. Er wordt daarom terughoudend omgegaan met de toepassing van voorrangsfietskruispunten. Alleen bij drukke fietsroutes binnen 30 km-gebieden en veilige verkeerssituaties mogen in Assen voorrangskruispunten voor fietsers toegepast worden.
Ook handhaaft Assen 'voorlopig' nog de voorrangsregel waarbij fietsers binnen de bebouwde kom op rotondes geen voorrang hebben. Dit in tegenstelling tot het landelijke beleid op dit punt.

Relevantie

Scroll naar boven