Audi laat zien hoe de fiets van de toekomst eruit kan zien

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:03-09-2012

Audi presenteert de e-bike Wörthersee. Een elektrische fiets voorzien van alle denkbare eigentijds technische snufjes. Voorlopig nog niet voor iedereen weggelegd, maar de fiets geeft wel een beeld van hoe de fiets er in de toekomst uit kan gaan zien.


Voor het design van de e-bike heeft Audi naar eigen zeggen gebruik gemaakt van principes uit de autosport. Het frame is compact en kent een laag zwaartepunt. Dat betekent dat de e-bike onder alle omstandigheden perfect handelbaar is. De lithium-ion batterij is in het frame geïntegreerd. Het opladen ervan duurt 2,5 uur. Voor langere trips kan een tweede batterij worden meegenomen – het wisselen van de batterijen is zeer eenvoudig. De 2,3 kW sterke elektromotor is op het laagst mogelijke punt in het frame geplaatst. Hij levert een maximale trekkracht van 250 Nm op het achterwiel. Zonder de elektrische componenten weegt de e-bike 11 kg. De vermogens-gewichtverhouding komt daarmee uit op 9 kg/kW (7 kg/pk).
Het frame en de swingarm waaraan het achterwiel is bevestigd, zijn gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof evenals de wielen. Het frame is afgewerkt met een doorlopende LED-lichtstrip. Als de e-bike wordt gebruikt voor stunts, kan het zadel zo laag worden gezet dat hij naadlos overloopt in het frame. Na een druk op de knop komt het zadel automatisch weer omhoog voor een comfortabelere zitpositie.
De verschillende rijmodi en een groot aantal ander functies, kunnen worden ingesteld/bediend via het touchscreen. De mobiele telefoon van de berijder is via WLAN aan de fietscomputer te koppelen. Bij de start van een rit wordt op deze manier bijvoorbeeld automatisch de startvergrendeling uitgeschakeld. Videobeelden van de trip die via de helmcamera worden opgenomen, kunnen in real time worden geüpload naar bijvoorbeeld Facebook. Ook de ‘status’ van vrienden wordt op dit display weergegeven. Elke trick die met de e-bike Wörthersee wordt uitgevoerd, levert punten op. Via internet is zo een competitie met andere berijders aan te gaan. De berijder van Audi’s innovatieve e-bike heeft de keuze uit vijf rijmodi. In ‘Pure’-modus komt het uitsluitend aan op de spierkracht van de berijder. ‘Pedelec’ staat voor ondersteuning door de elektromotor. In deze modus zijn snelheden tot 80 km/h mogelijk en de actieradius bedraagt dan 50-70 km. In ‘eGrip’-modus wordt uitsluitend de elektromotor ingezet. De topsnelheid in deze stand bedraagt 50 km/h. De berijders kan schakelen door middel van een ‘gripshift’ ofwel een in de handgreep geïntegreerde bediening van de versnelling. De gewenste kracht van de elektromotor is in te stellen via de fietscomputer.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Audi laat zien hoe de fiets van de toekomst eruit kan zien

Scroll naar boven