Automatische Snelheidsbegrenzer op de speed pedelec

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:17-07-2019
Bij de auto laat de invoering van de Automatische Snelheidsbegrenzer nog altijd op zich wachten. Voor de speed-pedelec wordt zo’n begrenzer binnenkort beproefd op een traject nabij Schiphol.

  • speedpedelec-(1).jpgHet is één van de noviteiten die worden ingezet bij voor de smart snelfietsroute die Schiphol moet gaan verbinden met Amsterdam.

    Vorig jaar presenteerden BAM Infra en Gazelle het mobiliteitsconcept ‘Ruim baan voor de speedbike’. Dat plan, met een prominente rol voor de speed pedelec, belooft een creatieve oplossing voor de drukke wegen in bijvoorbeeld Amsterdam en rondom Schiphol, bedoeld voor zowel werknemers als reizigers.

    Van de 22 kilometer lange route gaat circa 10 kilometer over grondgebied van Schiphol. Op dat deel testen Gazelle en BAM Infra binnenkort een aantal concepten waarbij het Internet Of Things (IOT) een belangrijke rol speelt. Zo komt er een groene golf die aangeeft hoe snel fietsers moeten rijden om bij het volgende verkeerslicht niet te hoeven wachten. Stuurtrillingen waarschuwen fietsers voor gevaren als gladheid en verkeersdrukte. En de trapondersteuning op speed-pedelecs schakelt automatisch een tandje terug op en rond Schiphol Plaza. Dat laatste werkt op basis van geofencing.

    Met een elektrische bakfiets, uitgerust met 360-graden-camera, brengt BAM Infra sinds deze maand alle fietsinfrastructuur digitaal in kaart: onder andere fietspaden, bewegwijzering, verkeersborden en verlichting. Met AI zal worden bepaald in hoeverre de kwaliteit en de veiligheid van de fietsinfrastructuur voldoende is.
     

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Automatische Snelheidsbegrenzer op de speed pedelec

No data found
Scroll naar boven