Automobilisten blijven elektrische fiets gebruiken

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:27-02-2013

Vóór aanschaf van een gesubsidieerde elektrische fiets in de Stadsregio Arnhem Nijmegen gingen gingen zes op de tien deelnemers met de auto naar het werk. Nu pakken twee op de tien deelnemers nog de auto.


Dat blijkt uit een onderzoek in de Stadsregio Arnhem Nijmegen. De 630 werknemers die in 2012 met subsidie een E-bike hebben aangeschaft, rijden gemiddeld 74 kilometer per week minder met de auto of motor. Vorig jaar stelde de stadsregio een subsidie beschikbaar vanuit De Groene Kracht en Slim Werken, de opvolger van Offensief Bereikbaarheid. Forensen konden in aanmerking komen voor 30% van de aanschafwaarde van een elektrische fiets tot een maximum van € 600,- per aanvraag. Binnen drie maanden was de bodem van de subsidiepot bereikt. De stimuleringsmaatregel heeft volgens de Stadsregio Arnhem Nijmegen zeker de helft van de deelnemers over de streep getrokken om een E-bike aan te schaffen. Zonder de subsidie hadden zij dat niet gedaan. Uit het eindonderzoek, waarin ook het effect van herfst en winter is meegenomen, blijkt dat de weersomstandigheden wel invloed hebben op het gebruik van de E-bike. Vóór aanschaf ging 65% van de deelnemers met de auto naar het werk. Kort na aanschaf ging nog maar 12% van de deelnemers met de auto; zes maanden na aanschaf is dat percentage bijna verdubbeld tot 23%. Hieruit blijkt de invloed van winterse omstandigheden op de keuze van het vervoermiddel, aldus de stadsregio.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Automobilisten blijven elektrische fiets gebruiken

Scroll naar boven