Onderzoeksrapport over de extra barrieres die ontstaan voor fietsers als de N61 omgebouwd wordt tot stroomweg.
Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)
Onderzoeksrapport over de extra barrieres die ontstaan voor fietsers als de N61 omgebouwd wordt tot stroomweg. Aan de hand van enquetes is bepaald wat de extra omrij-afstand wordt voor fietsers.
Bij de opwaardering van N-wegen kan de oversteekbaarheid voor fietsers in het geding komen. Dat concludeert de Fietsersbond uit het onderzoek dat NHTV-student Joep Maessen in opdracht van de Fietsersbond verrichtte. Maessen pleit voor voldoende middelen om barrièrewerking tegen te gaan en voor het vroegtijdig raadplegen van belangenorganisaties van fietsers, wandelaars en ruiters.
Soms voldoet een simpele brug-in-brug. Ergens anders is een nieuw viaduct de enige oplossing. Maar vooral belangrijk is dat vroegtijdig wordt nagedacht over het voorkomen van barrièrevorming, bijvoorbeeld wanneer gelijkvloerse spoorwegovergangen dreigen te verdwijnen. De betrokken organisaties hebben hier met Prorail afspraken over gemaakt.
Barrièrevorming is een begrip dat veelvuldig opduikt bij de aanleg van nieuwe rondwegen of het afsluiten van spoorwegovergangen. Dergelijke ingrepen kunnen de fietser en de voetganger danig dwarsbomen. En dan wordt er onderhandeld over een tunneltje erbij of extra viaduct. Claims die soms lastig hard zijn te maken. Een verkenning van het Fietsberaad leert dat er desondanks wel een en ander uit het vuur is te slepen in het belang van de fietser. Is het niet op basis van concrete cijfers door Otto van Boggelen