Behaviour of cyclists and pedestrians near right angled, sloped and levelled kerb types: Do risks associated to height differences of kerbs weigh up against other factors?

  • Soort:Notitie/verslag
  • Auteur:Bas Janssen, Paul Schepers, Haneen Farah, Marjan Hagenzieker
  • Uitgever:European Journal of Transport and Infrastructure Research (EJTIR)
  • Datum:23-09-2018
Aanleiding voor het onderzoek is dat de rechte stoeprand als scheiding met een voetpad een fietsers weinig kans geeft als hij plotseling moet uitwijken of een beetje teveel slingert. Een schuine stoeprand of een ‘verzonken stoeprand’ - bijvoorbeeld een ingestraat rijtje stenen als scheidslijn - kent dat probleem niet of minder.

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • In Amsterdam bekeken de onderzoekers op 12 verschillende locaties de gedragingen van ruim 14.502 fietsers en 3.578 voetgangers. Elke keer als één de twee op het terrein van de ander kwam, werd dit geregistreerd. Ook werd opgetekend wat de aanleiding was voor dat gedrag. Daarnaast werd nog gekeken hoe het er in bochten en op kruispunten aan toe ging en ter vergelijking werden ook wat steekproeven genomen in andere steden. De conclusie? Het komt zelden voor dat een fietser het voetpad oprijdt. En als dit al gebeurde, leidde dat nergens tot conflicten. Wie dus fietsers en voetgangers wil scheiden doet er het beste aan te kiezen voor een schuine of een verzonden stoeprand.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Behaviour of cyclists and pedestrians near right angled, sloped and levelled kerb types: Do risks as

No data found
Scroll naar boven