Bekendheid van regels voor gebruik van het fietspad versus de rijbaan

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Berno Bucker, PhD en Prof. Jan Theeuwes, PhD
  • Datum:20-07-2023
  • Opdrachtgever:Ministerie van IenW en Rijkswaterstaat WVL
  • Opdrachtnemer:Attention Architects
Met enige regelmaat zijn er discussies over de regels die bepalen wie op het fietspad of op de rijbaan dient te rijden, bijvoorbeeld over de plaats op de weg van de elektrische bakfiets. Een belangrijke randvoorwaarde voor nieuwe regels is dat ze begrijpelijk zijn voor weggebruikers. Voor een goede discussie over mogelijke nieuwe regels heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laten onderzoeken hoe bekend de huidige regels voor de plaats op de weg zijn.

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Uit het onderzoek blijkt dat regels die voor een grote groep gebruikers gelden en die weggebruikers vaak op straat tegenkomen goed bekend zijn, bijvoorbeeld dat een fietser verplicht dient te rijden op een verplicht fietspad en fiets/bromfietspad. Regels zijn minder goed bekend als ze gelden voor kleinere groepen. Zo weten weinig mensen dat de bestuurder van een brede elektrische bakfiets en scootmobiel zelf mogen kiezen tussen de rijbaan en het verplichte fietspad. Ook zijn er weinig weggebruikers die regels kennen die ze minder vaak tegen komen op straat, bijvoorbeeld de vrijheid voor fietsers om zelf te mogen kiezen tussen de rijbaan en het onverplichte fietspad. Verder blijkt uit het onderzoek dat zowel berijders van stadsfietsen als elektrische fietsen een sterke voorkeur hebben voor het rijden op het fietspad, waarbij een hypothetische snelheidsbeperking op het fietspad van 20 km/uur nauwelijks een effect heeft op hun voorkeur.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Bekendheid van regels voor gebruik van het fietspad versus de rijbaan

Scroll naar boven