Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Berichten over risico elektrische fiets gerelativeerd

Berichten over risico’s elektrische fiets gerelativeerd

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:22-09-2017

Ophef over de elektrische fiets. Vooral ouderen zouden vaker het slachtoffer zijn van ongevallen en die kunnen dan ook maar beter een helm dragen. Enige relativering lijkt op zijn plaats.


De krantenberichten waren gebaseerd op politiecijfers over dodelijke ongevallen van berijders van elektrische fietsen. Volgens Richard van de Werken, dataspecialist bij bureau Hastig, zijn dergelijke berichten lastig te checken door gebrek aan frequente open data over verkeersongevallen. Maar voor zover er wel data beschikbaar is, geeft dat op zijn minst aanleiding tot enige relativering.

Zo is informatie over dodelijke ongevallen t/m 2016 gewoon beschikbaar bij het CBS. “Al had ik ze graag ook als open data beschikbaar gehad, maar daarvoor moeten we helaas nog tot november wachten.” Ook de branche van de fietsenwinkels publiceert regelmatig gegevens over de verkoop van fietsen in het algemeen en e-bikes in het bijzonder. “Die twee informatiebronnen gecombineerd werpen een ander licht op de zaak en vragen wellicht ook om andere oplossingen dan de gesuggereerde helm voor e-bikers.”

“In de CBS statistieken is (nog) geen uitsplitsing gemaakt naar fietsers en e-fietsers. Dus als iemand die cijfers wel beschikbaar heeft hou ik me aanbevolen. Eerder onderzoek in opdracht van IenM waar dit artikel naar verwijst (Elektrische fiets nu nog voor ouderen, maar leeftijd gaat omlaag) laat zien dat een groot deel van de elektrische fietsen wordt aangeschaft door ouderen. Het is volgens mij ook algemeen bekend dat ouderen daardoor langer mobiel blijven.”

Wat zegt deze grafiek? “In ieder geval niet dat de e-bike dodelijker is dan de bromfiets (zoals in een van de artikelen werd gesuggereerd). Het aantal dodelijke slachtoffers onder oudere fietsers neemt weliswaar toe, maar dit beeld vertoont geen gelijke tred met de exponentiële stijging van het aantal verkochte e-bikes. En natuurlijk worden niet alle e-bikes aan ouderen verkocht. Maar om nu de e-bike de "schuld" te geven van het toenemende aantal slachtoffers onder ouderen, lijkt niet op zijn plaats. Dat zou hetzelfde zijn om op basis van de aanzienlijke daling van het aantal doden onder automobilisten tussen 1970 en nu te concluderen dat er wel minder auto zal worden gereden. Wie een beetje naar de ontwikkeling van de mobiliteit kijkt weet dat dat zeker niet het geval is.”

Hoe meer data open beschikbaar is, des te eenvoudiger wordt het om ontwikkelingen op hun waarde te schatten, aldus Van de Werken. “Dus als we echt willen zien wat het effect is van de speed-pedelec op de rijbaan, dan moeten we snel zorgen dat de data daarover (verkoop, gebruik en ongevallen) als open data beschikbaar is.”

Relevantie

Scroll naar boven