Bomen zorgen voor fietspadsignalering

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:10-03-2020
Bomen zonder wortels die stroom opwekken voor fietspadsignalering. Het is moeilijk voor te stellen maar het gaat om een serieus idee van één van de winnaars van de prijsvraag rond Het Fietspad van de Toekomst.

Het Fietspad van de Toekomst ligt langs de N225, grotendeels op de toekomstige snelfietsroute tussen Utrecht en Veenendaal. Het wordt gebruikt als experimenteerruimte voor innovaties die fietsen nog aantrekkelijker maken.
Eén van de winnaars van de daartoe uitgeschreven prijsvraag is Boomkwekerij Ebben B.V. uit Cuijk met de ‘Boomveer’.

boomveer-(1).jpgMet de boomveer wordt als een paar jaar geëxperimenteerd, onder andere op de op de Green Village van de TU Delft. Boomveren zijn lichtgewicht bomen die niet met hun wortels in de bodem staan, maar in een technische constructie. Een boomveer weegt daardoor maar één tiende van het gewicht van een boom in de bodem, zo’n 400 kilo in plaats van 4000.

Boomveren krijgen de ruimte om maximaal te bewegen in de wind. Ze worden niet met hun kluit vastgehouden door zware volumes, maar innovatief in een lichte en sterke constructie of met een boombeugel die nauwelijks ruimte vraagt. 
De beweging in de wind wekt boomstroom op dat in eerste instantie wordt gebruikt om de boom zelfvoorzienend te maken. Dat wil zeggen dat de boom zelf zorgt voor zijn water- en nutriëntenhuishouding. Het idee is nu om de boomstroom ook te gaan benutten voor fietspadsignalering of het opladen van fietsen.

‘De bliksemsnelle baan’
KWS-fietspad.jpgEen andere prijswinnaar is KWS uit Utrecht. Ze ontwikkelden een concept op basis van het idee om snelle fietsers een eigen rijstrook te geven. Met minimale ingrepen krijg je zo toch een snelle fietsroute voor de forens zonder recreatieve fietsers in de problemen komen. Met een vergevingsgezinde berm, om de effectieve ruimte te vergroten.

De derde prijswinnaar is Ingenieursbureau Movares uit Utrecht met 'UpCycling’. Dat behelst kort gezegd het voorstel voor een ommekeer in de kernen op de (fiets)route: de fiets wordt hoofdzaak en de auto wordt bijzaak op het Fietspad van de Toekomst. Daarnaast worden de tankstations ‘als reliek van het fossiele tijdperk’ getransformeerd tot sociale hub met ruimte voor de mobiele fietsenmaker en een co-werkplek.

Iedere prijswinnaar ontving 50.000 euro ontwikkelbudget, waarmee de innovatie daadwerkelijk kan worden gerealiseerd. Het uiteindelijke doel is om de fietsinnovaties bij bewezen succes op te schalen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Bomen zorgen voor fietspadsignalering

Scroll naar boven