Breda trapt door

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:03-05-2013

Onder de noemer ‘Breda trapt door&' start de gemeente samen met verschillende (fiets)organisaties en partners een campagne om het gebruik van de fiets te bevorderen. Met onder meer inzet van social media.


'Wij vinden dat mobiliteit meer als een te verkopen product moet worden benaderd,' licht fietsambtenaar Rob Temme van Breda toe. 'Daar hoort eigentijdse marketing aanpak bij, waarbij social media ons inzicht geven in wat de Bredase fietser wil. Er staat verder een programma in de steigers voor lifestyle gerichte marketing acties. Daarvoor zijn de demografische kenmerken van alle wijken geanalyseerd, met als resultaat inzicht per wijk in de segmentatie van kansrijke doelgroepen voor fietsacties. Dit najaar zullen de eerste acties worden uitgerold.

Vooruitlopend was bij de start van de actie al een fotograaf aanwezig die bezoekers samen met hun fiets fotografeerde. Ook tijdens komende (fiets)evenementen zoals de wielerronde van Ginneken en de fietscursus voor senioren worden foto's gemaakt van fietsers. Die worden op de sociale website Pinterest geplaatst waar mensen de foto’s kunnen ‘liken’. Voor de bezoekers op de foto’s met de meeste likes zijn verschillende prijzen beschikbaar, variërend van VIP-kaarten voor Breda Live tot het fotoboek ‘De fotograaf en zijn fiets’.
Wethouder Mobiliteit Selçuk Akinci van Breda is een van de voortrekkers van het project: 'Als het even kan, pak ik de fiets. Sterker nog, ik héb niet eens een auto. Vooral in de stad is de fiets het beste vervoermiddel.'
Het Fietsberaad organiseert op 13 juni een excursie naar Breda (zie bijeenkomsten) en in het komende nummer van Fietsverkeer wordt uitgebreid aandacht geschonken aan het fietsbeleid van de stad.

Relevantie

Scroll naar boven