Dat is de uitkomst van een onderzoek naar verschillende fietsdetectie-technieken die de afgelopen tijd zijn beproefd. Dat gebeurde in het kader van het Smart Mobility 2018-2021 programma, waarbij verschillende smartmobility-maatregelen werden onderzocht.
De provincie heeft drie verschillende toepassingen voor fietsdetectie onderzocht om fietsers eerder of langer groen te geven bij de kruising Cruquiusbrug, namelijk via een app, slimme camera’s en met een connected bike.
De communicatie tussen de drie toepassingen en de iVRI heeft goed gewerkt, zo constateert men. Maar alle oplossing hebben voor- en nadelen. Zo is een app om te communiceren met het slimme verkeerslicht voordelig, maar om het te gebruiken moet de fietser bereid zijn de app aan te zetten, wat ook batterij en data kost. En slimme fietsen worden nu nog onvoldoende gebruikt.
De technische evaluatie van de slimme camera’s heeft aangetoond dat de toepassing technisch goed werkt. En de camera’s kunnen naast detectie voor verkeerslichten ook fietstellingen uitvoeren. Dat geeft meer inzicht in het fietsgebruik op de locatie. De methode is betrouwbaar en vergt geen actie van de fietser, maar vraagt wel een forse investering.
Overigens bleek dat voor alle fietsers de gemiddelde wachttijd korter werd. Het effect hiervan op het overige (auto)verkeer was verwaarloosbaar klein.