De campagne riep werkgevers en werknemers op in de maand mei het woon-werkverkeer anders te organiseren. Deelnemers schreven zich in via een speciale website en registreerden daar hun vervoerwijze en de gereden kilometers. Onder de winnaars werden prijzen verloot. De campagne werd via de media en met speciale campagnemiddelen uitgebreid onder de aandacht gebracht.
Aan de ‘ik kyoto’ campagne namen dit jaar 370 bedrijven deel, goed voor 11.191 actieve deelnemers. Dat is een stijging van 20% in vergelijking met vorig jaar. De fiets was het meest populaire vervoermiddel. De campagne had als rechtstreeks effect dat 2.000 werknemers die voorheen alleen in de wagen naar het werk kwamen, overschakelden op een ander, minder vervuilend vervoermiddel. In totaal legden de deelnemers aan ‘ik kyoto’ 4,5 miljoen kilometer af te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer of al carpoolend. De campagne leverde in vier weken tijd een reductie op van 902 ton CO2.
Voor 50 deelnemende bedrijven was de deelname aan ‘ik kyoto’ de stimulans om te investeren in structurele maatregelen om het woonwerkverkeer milieuvriendelijker te maken, aldus de organisatie. De bedrijven gingen onder meer over tot de plaatsing van fietsenstallingen, volledige terugbetaling van het openbaar vervoer of het invoeren van een fietsvergoeding.
Fiets het verschil
In Nederland fietsten medewerkers van Hulpverleningsdienst (HVD) Fryslân, NOVO, Provincie Drenthe, Provincie Fryslân, Regiopolitie Groningen, De Sionsberg en Unigarant tijdens de actie Fiets het verschil samen 86.640 kilometers. Van 21 april tot en met 6 juni verruilden in totaal 350 medewerkers hun auto voor de fiets om van en naar hun werk te gaan. Hun fietskilometers werden gesponsord door familie, vrienden en collega’s. De opbrengst van in totaal 11.500 euro gaat naar negen verschillende goede doelen.