1 Inleiding
In deze notitie is een korte beschrijving gegeven van de campagne Fietsen Scoort. U kan voorbeelden van het campagnemateriaal vinden in het bovenstaande PDF-bestand.
1.1 Omschrijving
Fietsen Scoort maakt deel uit van het Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (NASB) en de publiekscampagne 30minutenbewegen van het NISB (Nationaal Instituut voor Sport en Bewegen). Het doel is te-weinig-actieve werknemers te verleiden tot meer bewegen. Dagelijks bewegen wordt de norm en fietsen naar het werk leent zich daar uitstekend voor. Want vrijwel iedereen kan fietsen, het kost in principe niets en het dient gezondheid, klimaat en mobiliteit. Meer informatie vindt u op http://www.fietsenscoort.nl.
1.2 Wanneer
De campagne Fietsen Scoort loopt het hele jaar door, elk jaar.
1.3 Betrokken partijen
- Werkgevers en werknemers van Nederlandse bedrijven.
1.4 Doel(en)
- Het doel is te-weinig-actieve werknemers te verleiden tot meer bewegen.
1.5 Doelgroep(en)
Direct: Werkgevers
Indirect: Werknemers
1.6 Campagnematerialen
- Website www.fietsenscoort.nl
- Werkgevers folder (2009)
- Draaiboek Fietsen Scoort (versie 1 juli 2010)
- Werknemers folder (2009)
- Promotieposter A2-formaat
- Promotieposter A3-formaat
- Poster Sponsorprojecten Fietsen Scoort (2009)
1.7 Effecten
In opdracht van het NISB heeft TNO een effectevaluatie uitgevoerd onder bedrijven die deelnemen aan de COS campagne Fietsen Scoort, om na te gaan in hoeverre de campagne effectief is om werknemers duurzaam in beweging te krijgen. Onder werknemers van bedrijven die maximaal zes maanden aan de campagne meededen is een retrospectieve vragenlijst uitgezet naar fiets- en beweeggedrag op het moment van afname van de vragenlijst, vlak voor de start van de campagne en een jaar geleden.
32% van de aangeschreven werknemers heeft de vragenlijst ingevuld en 185 van de 450 respondenten hebben deelgenomen aan de campagne Fietsen Scoort. De deelnemers zijn na de campagne vaker naar het werk gaan fietsen dan voor de campagne. Ook is er een significante toename te zien in het percentage deelnemers dat voldoet aan de beweegnorm. De campagne krijgt echter maar in zeer beperkte mate de niet-fietser en de inactieven aan het fietsen. Naast gezondheid zijn het met name aspecten van de campagne zelf die werknemers doen besluiten om deel te nemen aan Fietsen Scoort. Het bijhouden van de fietskilometers is de belangrijkste reden om te stoppen met deelname aan de campagne. Een substantieel deel van de niet-deelnemers geeft aan niet voldoende bekend te zijn met de inhoud van de campagne.
Geconcludeerd kan worden dat na de campagne Fietsen Scoort meer deelnemers normactief zijn dan voor de campagne. Het zijn vooral de al fietsende werknemers die meer zijn gaan fietsen. Inactieven en niet-fietsende werknemers worden nauwelijks bereikt.
Klik hier om naar het TNO rapport ‘Effectevaluatie Fietsen Scoort’ te gaan.