Snelfietsroutes, metropolitane routes, snelle fietsroutes, fietssnelwegen… verschillende overheden gebruikten verschillende benamingen voor hun hoogwaardig fietsnetwerk. Dit maakte het er voor de (toekomstige) gebruikers en omwonenden niet duidelijker op. Wat is het nu precies, waarom worden deze routes aangelegd en hoe gaat dat in zijn werk?
Vanuit Tour de Force is het initiatief gekomen om een ondersteunende communicatietoolkit Doorfietsroutes te ontwikkelen om provincies, gemeenten en andere partijen te ondersteunen bij (project)communicatie. De communicatietoolkit is in 2022 tot stand gekomen in overleg met en op basis van input van alle provincies en vervoerregio’s.
Voor de eenduidigheid is er afgesproken in de communicatietoolkit de term ‘doorfietsroutes’ te hanteren, met de mogelijkheid om ook de variant ‘onderdeel van het netwerk van doorfietsroutes’ te gebruiken in combinatie met andere benaming.
In de communicatietoolkit vind je:
- Message house – het message house bestaat uit een kernboodschap, ondersteunende boodschappen en ‘bewijslast’ voor deze boodschappen. Het is opgesteld met de werkgroep Hoogwaardig Fietsnetwerk van Tour de Force en kan als inhoudelijke onderlegger gebruikt worden bij alle communicatie over doorfietsroutes. Er is een clickable PDF en er is een Word-bestand waaruit je makkelijk kunt knippen en plakken.
- Logo en beeldmerk – het logo en het beeldmerk kun je gebruiken om eenduidigheid te creëren: dit project is een doorfietsroute (of: onderdeel van het netwerk van doorfietsroutes). Er zijn diverse varianten waaruit je kunt kiezen. Er zitten ook vormgeversbestanden bij.
- Visuals - deze visuals zijn afgeleid van de onderste laag (de ‘bewijslast’) van het message house. Ze geven een positief realistische onderbouwing van doorfietsroutes. Ze zijn zowel met als zonder tekst te gebruiken. Er zitten ook vormgeversbestanden bij.
- Animaties – dit zijn animaties van voor- en na-situaties die fysieke verbeteringen en aanpassingen laten zien van de oude situatie naar de nieuwe. Je kunt ze gebruiken in een PowerPoint, maar bijvoorbeeld ook op social media of een website.
- PowerPoint – er zijn twee PowerPoint-presentaties ontwikkeld. Een presentatie is een ‘corporate presentatie’ met het verhaal van doorfietsroutes. De andere presentatie bevat alle elementen uit de toolkit in een neutrale stijl, zodat je die makkelijk kunt knippen-plakken naar je eigen presentatie in je eigen huisstijl.
- Overzichtskaart Doorfietsroutes – een overzicht van het landelijke netwerk van Doorfietsroutes met alle gerealiseerde en geplande routes. Deze kaart wordt elk jaar ge-update.
- Voorbeeldfotografie – hierin staan voorbeeldfoto’s van eindsituaties die je kunt gebruiken om te laten zien hoe het fietspad eruit kan komen te zien. Wil je de foto’s in hoge resolutie of heb je zelf voorbeeldfoto’s die we mogen opnemen in de toolkit? Dan kun je contact opnemen met Renske Joolen van het CROW (renske.joolen@crow.nl)
Een mogelijke doorontwikkeling van de communicatietoolkit is een publiekswebsite in de stijl van de communicatietoolkit. Provincies, gemeenten en andere partijen kunnen dan vanuit hun eigen middelen, met gebruik van elementen uit de communicatietoolkit, doorverwijzen naar de publiekswebsite. Als deze daadwerkelijk wordt gerealiseerd, voegen we dat toe aan de informatie over de communicatietoolkit.