Het plan komt van BAM Infra, Royal HaskoningDHV, BYCS, Mijksenaar en Gazelle.
Op en rondom het vliegveld werken zestigduizend mensen en de luchthaven verwerkt jaarlijks zo’n 68,5 miljoen passagiers. Die stroom aan medewerkers en reizigers zorgt voor verkeersdrukte op en rond Schiphol. Er wordt met name per auto en openbaar vervoer gereisd. Het voorstel richt zich op gebruik van de e-bike in de regio Hoofddorp-Amsterdam, met Schiphol als middelpunt. Kernelementen zijn de aanleg van een snelfietsroute van 22 kilometer, het concept Fly+Bike en de ontwikkeling van een fietsdeelsysteem en een stimuleringsprogramma.
Door de komst van de snelfietsroute wordt het voor de medewerkers aantrekkelijker om met de elektrische fiets naar Schiphol te reizen. Mensen die op maximaal 25 kilometer wonen, kunnen de luchthaven gemakkelijk op deze fietsen bereiken. Medewerkers die op grotere afstand wonen, reizen met het openbaar vervoer en nemen voor het laatste stuk een elektrische deelfiets. Aantrekkelijke fietsprogramma’s en werkgeversprogramma’s met leasemogelijkheden moeten het fietsgebruik stimuleren.
Ook reizigers die op Schiphol landen stappen op de fiets, in de beleving van het consortium. Voor zakelijke passagiers komt er een fietsverbinding tussen het vliegveld en de ZuidAs. Deze afstand is 13 kilometer en dus geschikt voor een e-bike of speedbike. Voor toeristen is er Fly+Bike. Zij reserveren bij het boeken van hun vliegticket direct een fiets en gebruiken die om in Amsterdam te komen. Via een speciale elektrische kofferservice wordt de bagage afgeleverd en opgehaald.
Het plan kost 5,3 miljoen euro en zou eenvoudig te realiseren zijn. De ruggengraat van het plan, de snelfietsroute, bestaat voor 80 procent uit bestaande paden. Bij het deel dat nog ontbreekt gaat het vooral om de aanleg van infrastructuur, verbetering van de veiligheid en het plaatsing van wegwijzers.