Culemborg: meer aandacht voor achterstallig onderhoud

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:27-06-2008

Fietsstroken moeten voldoende breed, zo luidt het bijschrift bij deze foto in het nieuwe Fietsbeleidsplan van de gemeente Culemborg. Het is één van de goede voornemens van de gemeente om daar werk van te maken. Overigens is Culemborg wel degelijk al een echte fietsgemeente, met een fietsaandeel van 38 procent.


Met het Fietsbeleidsplan streeft Culemborg er naar om het fietsaandeel in alle verplaatsingen tot 7,5 km te laten stijgen van de huidige 38% (gemeten in 2001) tot een aandeel van 40% in 2014. Deze ambitie klinkt laag, aldus de nota, maar is dat niet: om een stijging van 2% te bereiken zijn grote inspanningen nodig. Het fietsaandeel in Culemborg is al hoog. 'Er is daarom gekozen voor een realistische doelstelling.'
De Fietsbalans legde enkele jaren geleden bloot dat het fietscomfort te wensen overlaat evenals de kwaliteit van het wegdek. In Culemborg komen straatstenen relatief veel voor. Achterstallig onderhoud van wegen zorgt voor relatief veel oneffenheden. En er is sprake van hinderlijke paaltjes bij nauwe doorgangen waar ook de fietsbakfietsen en driewielers last van hebben.
Behalve dat Culemborg het fietsnetwerk verder wil sluiten, moeten er meer vrijliggende fietspaden in rood asfalt langs 50 km/uur wegen komen. Waar dat vanwege de ruimte niet mogelijk is komen er fietsstroken van voldoende breedte. Verder moet er meer prioriteit zijn voor de fiets in 30 km/uur zones en voor goede fietsvoorzieningen bij scholen, ouderencentra en centra voor gehandicapten.
Voldoende fietsparkeervoorzieningen van goede kwaliteit op de juiste plaats en deze ook goed onderhouden is eveneens het streven. En gezien de intensiteiten zouden fietsers in het voetgangersgebied van de binnenstad moeten worden toelaten, aldus de nota die de titel meekreeg 'Fier op de fiets'.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Culemborg: meer aandacht voor achterstallig onderhoud

Scroll naar boven