Inleiding
Groningen is een echte fietsstad. Iedereen die voor het eerst in de stad komt verbaast zich over hoe ontzettend veel fietsers en fietsen je hier ziet. In Groningen is het goed fietsen. Groningen voert al jaren beleid ter bevordering van het fietsgebruik in de stad. Dat beleid heeft succes: meer dan de helft van alle verkeersbewegingen in de stad worden op de fiets gedaan. En 70% van de bezoekers aan de binnenstad komt op de fiets. Op drukke zaterdagen staan er tussen de 8 en 10 duizend fietsen in de binnenstad.
Groningen is dus een echte fietsstad. Maar... het succes heeft ook een schaduwzijde: die fietsende binnenstadsbezoekers en ook de ongeveer tienduizend bewoners van onze binnenstad moeten hun fiets ergens kwijt. Dat is een toenemend probleem: voor bewoners en bezoekers die een stallingsplek zoeken, maar ook voor de andere gebruikers van de binnenstad. De hinder van (onhandig) geparkeerde fietsen neemt toe. Aan beide problemen moet wat gedaan worden.Deze nota vormt daarvoor een aanzet.
De centrale vraag van deze nota luidt als volgt:
Hoe kan de binnenstad blijvend aantrekkelijk voor iedereen (inclusief fietsers) blijven, zonder dat de hele binnenstad een fietsenstalling wordt?
In hoofdstuk 2 wordt in woord, beeld en cijfers de problematiek geschetst. Daarbij wordt duidelijk dat het evenwicht verstoord is geraakt. Om doelgerichte en samenhangende keuzes te kunnen maken, wordt in hoofdstuk 3 de visie op de plaats van de fiets en de fietser in de binnenstad geformuleerd; in relatie tot andere gebruikers en functies. In hoofdstuk 4 worden dan de hoofdlijnen van het nieuwe fietsparkeerbeleid gepresenteerd, met concrete acties; zo snel mogelijk en op langere termijn.
Visie, beleid en maatregelen samen vormen het voorstel voor een vernieuwde ‘standaard’ voor het fietsparkeren in de binnenstad, waarover in de komende periode met alle betrokkenen overlegd zal worden. Op die manier wordt hopelijk een voor iedereen bruikbare en duurzame Groninger fietsenstandaard geconstrueerd.