De e-bakfiets in de Britse logistieke sector

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:23-08-2023
Britse wetenschappers deden onderzoek naar de plaats van e-bakfietsen in de verduurzaming van de logistieke sector. Ze identificeerden drijvende krachten achter de toename in het gebruik en belemmeringen. Het onderzoek richtte zich op het gebied rond Manchester.

E-bakfietsen kunnen een rol spelen in de pakketbezorging en samen met andere modaliteiten deel uitmaken van een netwerk voor duurzame bezorgdiensten. Vooralsnog zijn e-bakfietsen een niche technologie, in ieder geval in het onderzoeksgebied van deze studie – Manchester en Noordwest Engeland. Ze beantwoorden aan een trend naar fossielvrij transport maar de ontwikkeling van bakfietslogistiek loopt aan tegen de bestaande structuren waarin automobiliteit dominant is.
 
Niche
De onderzoekers voerden een kwalitatieve studie uit, op basis van interviews en focusgroepen, om de positie van de e-bakfiets in de mobiliteitstransitie te begrijpen en factoren te identificeren die een bredere acceptatie van de technologie in de weg staan. De studie bevestigde het nichekarakter van de technologie, bijvoorbeeld door de onbekendheid ermee, de relatief hoge kosten voor een nieuwe bakfiets ten opzichte van een tweedehands busje – hoewel de operationele kosten juist weer lager zijn.
 
Motieven
Motieven voor bedrijven om e-bakfietsen in te zetten zijn onder andere snelheid, vermijden van verkeersdrukte, minder zoektijd naar een parkeerplaats, bereikbaarheid van plaatsen waar je met een motorvoertuig niet kan komen, geen rijbewijs vereist, lagere loonkosten, lagere emissies en een bijdrage aan het duurzame imago van het bedrijf. Een voorbeeld is dat van een wasserij die in een drukke stad alleen nog maar met e-bakfietsen werkt om was op te halen en te bezorgen. De beslissing om dit te doen volgde op een poging het logistieke probleem van de wasserij-industrie op te lossen. E-bakfietsen kennen wel hun beperkingen in capaciteit, actieradius van de accu en het tegelijkertijd vervoeren van verschillende soorten lading – zoals warm en koud eten.  
 
Infrastructuur
Naast de globale trend naar duurzaam transport leidde ook de coronaperiode tot een toename in het gebruik van e-bakfietsen voor bezorging, mede ondersteund door een subsidieregeling vanuit de Britse regering. De infrastructuur laat nog te wensen over, fietspaden die geschikt zijn om te fietsen zijn dat niet altijd voor bakfietsen, bijvoorbeeld door te krappe bochten. Daarnaast is gescheiden infrastructuur nodig om te kunnen profiteren van het vermijden van files. Het ontwikkelen van de niche wordt verder belemmerd doordat vooral mensen die al affiniteit met fietsen hebben de e-bakfiets als transportmiddel accepteren.  
 
Achtergrond
Het onderzoek werd in mei gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Energy Research & Social Science. De auteurs benadrukken de Britse context van het onderzoek, in andere landen is de e-bakfiets minder een niche technologie en is het gebruik al verder ontwikkeld.  
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

De e-bakfiets in de Britse logistieke sector

Scroll naar boven