De effecten op veiligheid wanneer (personen)automobiliteit wordt vervangen door fietsmobiliteit

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Henk Stipdonk, Martine Reurings
  • Uitgever:SWOV
  • Datum:14-10-2010

Dit rapport analyseert wat er gaat gebeuren met de aantallen verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden in het Nederlandse wegverkeer wanneer (personen)automobiliteit wordt vervangen door fietsmobiliteit. Over alle leeftijden gerekend, schat de SWOV een toename van 4 tot 8 verkeersdoden en ongeveer 500 ernstig verkeersgewonden wanneer 10% van de korte autoritten (tot 7,5 km) vervangen wordt door fietsritten.


  • Belangrijkste conclusies

    De SWOV-studie concludeert dat vervanging van korte autoritten door fietsritten een nadelig effect heeft op de verkeersveiligheid. Over alle leeftijden gerekend, schat de SWOV een toename van 4 tot 8 verkeersdoden en ongeveer 500 ernstig verkeersgewonden wanneer 10% van de korte autoritten (tot 7,5 km) vervangen wordt door fietsritten. Alleen voor jonge mannen verbetert de verkeersveiligheid door deze overstap van auto naar fiets. Onder mannen jonger dan 35 jaar neemt het aantal verkeersdoden af; voor oudere automobilisten die overstappen naar de fiets neemt het aantal verkeersdoden toe. Het aantal ernstig verkeersgewonden neemt waarschijnlijk alleen af onder 18- en 19-jarige mannen. Voor alle andere leeftijden neemt het aantal ernstig verkeersgewonden naar verwachting toe wanneer men overstapt van de auto naar de fiets. Deze toename is het gevolg van het grote aantal fietsers dat in het ziekenhuis belandt als gevolg van enkelvoudige fietsongevallen.

    Wanneer het verkeersveiligheidseffect wordt meegenomen in het totale gezondheidseffect, verwacht de RIVM-studie een netto positief effect op de volksgezondheid, wanneer korte autoritten worden vervangen door fietsritten. De lichamelijke beweging van zoveel fietsers blijkt namelijk gunstig voor de volksgezondheid. Geschat wordt dat de ziektelast na 1 jaar is afgenomen met maximaal 1,3% wanneer iedereen een extra dag per week op de fiets stapt en een halfuur langer fietst. In vergelijking met de effecten van het Nationaal Actieplan Sport en Bewegen is dit effect groot te noemen. De gezondheidsbaten ten gevolge van minder geluid en luchtverontreiniging door het wegverkeer zijn relatief klein.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

De effecten op veiligheid wanneer (personen)automobiliteit wordt vervangen door fietsmobiliteit

Scroll naar boven