De fiets als rijdende sensor

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:24-05-2019
De fiets wordt regelmatig ingezet als rijdende sensor. Niet alleen om routes van fietsers vast te leggen, maar ook om bijvoorbeeld de luchtkwaliteit te meten. Zo is de provincie Utrecht met een experiment gestart om met behulp van 500 vrijwilligers de hoeveelheid fijnstof in de lucht te meten via een kastje op de fiets.

Met dit experiment wordt een vervolg gegeven op een kleinere proef die vorig jaar is gehouden in Zeist.

Het idee erachter is volgens de provincie dat door zichtbaar te maken welke groene fietsroutes er zijn, dus waar de luchtkwaliteit beter is dan op andere plaatsen, mensen zelf kunnen kiezen welke route zij fietsen.

Deelnemers aan het project zijn de provincies Utrecht en Gelderland, de gemeenten Utrecht, Zeist, Amersfoort, Houten, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Veenendaal, Bunschoten, Baarn en Soest, verschillende fietsorganisatie, RIVM en SODAQ (sensoren) en Civity (data).
De resultaten van zowel de individuele fietser als de cumulatieve data zijn al te zien op het data dashboard van Civity.

fijnstof_screen2.jpg

Behalve fijnstof, zijn daar ook al enkele andersoortige data te vinden, zoals temperatuur en luchtvochtigheid. In een volgende fase zal de functionaliteit van de kastje verder worden uitgebreid, bijvoorbeeld met reistijden en hittestress.

Ondertussen wordt aan de Fontys Hogeschool door ICT-studenten gewerkt aan een soortgelijk project. Daar wordt een kastje ontwikkeld dat naast de luchtkwaliteit ook locatie, hoogte, temperatuur, luchtvochtigheid en snelheid kan vaststellen. Ook legt de module gegevens vast over de geparkeerde fiets. Een eerste prototype is aangemeld voor de  ICTalent Awards 2019. En de techniek zal ook worden ingezet binnen het Cycling Lab F58, de snelfietsroute tussen Tilburg en Breda.

Relevantie

Scroll naar boven