Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

De geleidelijke weg naar een prettig fietsklimaat

De geleidelijke weg naar een prettig fietsklimaat

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Dirk Ligtermoet, Ligtermoet & Partners
  • Uitgever:Fietsverkeer nr. 26
  • Datum:20-10-2010

Hardenberg, gelegen in de noordoost hoek van Overijssel en grenzend aan Duitsland, is een uitgestrekte gemeente met bijna 60.000 inwoners. Met de kleine stad Hardenberg
als kern. De fiets krijgt er geen speciale aandacht maar er is wel sprake van consistent beleid. En dat vertaalt zich in een prettig fietsklimaat.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Dat er weinig knelpunten in Hardenberg zijn heeft verschillende redenen, die vooral met de continuïteit in het beleid te maken hebben. In de eerste plaats is de autostructuur in en rond Hardenberg een pluspunt voor fietsverkeer. Autoverkeer
    wordt in sterke mate gebundeld op diverse hoofdwegen die woonwijken mijden en voor fietsverkeer ook geen barrières vormen. Verder zijn ook de woonwijken, vooral uit de jaren zeventig en tachtig daterend, direct al tamelijk fietsvriendelijk ontworpen: weinig drukke autoroutes in de wijken zelf en vaak fietsroutes die los staan van de autostructuren.
    Ook heeft Hardenberg al decennia gewerkt aan het oplossen van de knelpunten voor fietsers die er wél kwamen of bleven. De N34 kreeg bijvoorbeeld extra ongelijkvloerse kruisingen. En tenslotte is Hardenberg juist deze jaren hard aan de slag in het stadscentrum. Een Masterplan overkoepelt bijna 30 bouwprojecten in en rond het centrum. Waarbij ook het verkeer een belangrijk onderwerp is. Zo is een oost-west route net ten noorden van de hoofdwinkelstraat van Hardenberg geknipt, ter hoogte van de Markt.

    .’

Relevantie

Scroll naar boven