Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Deel B Beleidsplan Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan 2012 2020 Beverwijk

Deel B: Beleidsplan - Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan 2012-2020 Beverwijk

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Auteur:Gemeente Beverwijk
  • Datum:01-03-2011

Nieuwe infrastructuur, ruimtelijk-economische ontwikkelingen en veranderende accenten in
regionaal en landelijk beleid: voorbeelden van ontwikkelingen binnen en buiten de gemeente
Beverwijk die aanleiding zijn om het Stedelijk Verkeer- en Vervoerplan (SVVP) uit 1999 te
actualiseren. De nieuwe verkeersstructuur en de beleidsmatige keuzen die daarbij horen, zijn
onderwerp van dit nieuwe Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan (GVVP).


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Doel van dit GVVP is een geven kader voor de verkeersstromen en de verkeerscirculatie van Beverwijk in de periode van nu tot 2020. Diverse scenario’s worden uitgewerkt, waarbij rekening gehouden wordt met het geldende beleid, de lopende projecten en huidige wensen.

    Totstandkoming GVVP
    Dit integrale mobiliteitsplan is in samenspraak met bewoners en maatschappelijke en
    belangenorganisaties tot stand gekomen. Hiertoe is een interactief planproces gevolgd,
    waarin een belangrijke rol was weggelegd voor bewoners en de klankbordgroep. Bewoners
    zijn middels E-spraak (inspraak via internet) om hun mening gevraagd en konden ook tijdens een inloopsessie vragen stellen en reacties geven. De reacties zijn aanleiding geweest om het plan op meerdere punten aan te passen.

    Proces
    Het doorlopen proces bestaat uit een drietal fases: de definitiefase, ontwerpfase en de
    uitwerkingsfase.

    • Definitiefase
      In de definitiefase is de basis gelegd om te komen tot een gedegen plan. Die basis bestaat uit wat al vast ligt (uitgangspunten), wat verkend moet worden (vraagpunten) en waar rekening mee moet worden gehouden (aandachtspunten). In de definitiefase zijn deze uitgangspunten, vraagpunten en aandachtspunten (u,v,a) verkend en bestuurlijk vastgesteld.

      Deze u,v,a zijn terug te vinden in bijlage 1.

      Een van de middelen die gebruikt zijn om de u,v,a te formuleren is E-Spraak. E-spraak is een medium voor inspraak of burgerparticipatie via internet. Via E-spraak hebben burgers of belanghebbenden hun mening gegeven, door gebruik te maken van een forum en een interactieve kaart. E-spraak heeft gewerkt als een ‘digitale bewonersavond’. Bezoekers konden punaises prikken op een kaart en daarbij reactie geven. De resultaten van de Espraak zijn voor zover mogelijk in het plan verwerkt.
       
    • Ontwerpfase
      In de ontwerpfase is toegewerkt naar een verkeersstructuur voor Beverwijk die aansluit bij de gewenste doelen en samenhang. Tijdens de ontwerpfase zijn op cruciale momenten de belanghebbenden bij het planproces betrokken. Hiertoe is een klankbordgroep samengesteld met vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en instellingen en belangengroeperingen. De rol van de klankbordgroep was vooral toetsen en meedenken.
       
    • Uitwerkfase
      In de laatste fase is het plan tijdens een inloopsessie gepresenteerd aan een breder publiek. Belanghebbenden zijn geïnformeerd en geraadpleegd over het plan. Daarnaast was er gelegenheid tot het stellen van vragen. Ook is het concept besproken in de raadscommissie. Uiteindelijk is eind 2010 een nieuw concept vrijgegeven voor inspraak. Daarop zijn enkele reacties binnengekomen, die voor zover mogelijk zijn verwerkt in dit plan.

    Relatie met eerder concept
    In 2009 is in opdracht van de gemeente Beverwijk een concept van het GVVP opgesteld door Goudappel Coffeng (10 augustus 2009). Dit concept van dit GVVP heeft in het najaar
    van 2009 ter inzage gelegen. De reacties uit de terinzagelegging en de reacties vanuit de
    raadscommissie zijn aanleiding geweest een nieuw plan op te stellen. In het voorliggende
    plan is voor zover mogelijk aan de reacties tegemoet gekomen (bijvoorbeeld
    verkeerscirculatie centrum, ontsluiting Noordpier). Ook zijn de meest actuele ontwikkelingen verwerkt (aansluiting A22 en ringenstructuur). Uiteraard is hierbij zoveel mogelijk gebruik gemaakt van het eerdere concept van Goudappel Coffeng.

    Verkeersmodel
    Om de effecten van verschillende infrastructuurvarianten te kunnen beoordelen is gebruik
    gemaakt van het verkeersmodel van de regio IJmond. In het verkeersmodel zijn alle
    ruimtelijke en infrastructurele ontwikkelingen in de regio opgenomen (basisjaar 2005/2008 en prognosejaar 2015/2020).

Relevantie

Scroll naar boven