In de grote steden heeft maaltijdbezorging per fiets een grote vlucht genomen. Het zijn vooral zelfstandigen die hiermee aan de slag zijn. En soms moeten ze dan hun eigen fiets regelen. Dat gebeurt ook in Parijs, en daar vroeg men zich af in hoeverre dat van invloed is op de inzet van deelfietsen.
Een steekproef onder 500 bezorgers van instantmaaltijden leert dat daar 46% van hen de fiets gebruikt en dat 38% van deze fietsers afhankelijk is van Vélib fietsen, de Parijse deelfiets.
De resultaten suggereren dat de Parijse deelfietsregeling hen in staat stelt om tegen een lage prijs toegang te krijgen tot een elektrische fiets, stellen de onderzoekers vast.
Dit roept verschillende beleidsvragen op. Ten eerste was Vélib niet ontworpen om te voorzien in de behoeften van professionele bezorgers. Naast eventuele operationele problemen kan dit de beschikbaarheid van fietsen voor particuliere gebruikers beperken.
Aan de andere kant biedt Vélib de bezorgers – de vaak te maken hebben met onzekere werkomstandigheden – de zekerheid van een veilige fiets.
In hoeverre dit speelt in ons land is niet bekend. Wel nam Uber een tijdje geleden deelfietsaanbieder Jump over en men meldde toen de fietsen ook in te gaan zetten binnen hun Uber Eats-maaltijdbezorgservice. Inmiddels is Jump verkocht aan Lime en zal dit plan van de baan zijn.
Verder is ConnectBike actief op deze markt met deelfietsen en bezorgfietsen. Die laatste worden vooralsnog als leasefiets aangeboden.