De app beloont de jongere als die onderweg op de fiets de smartphone niet gebruikt. De gebruikers van de app maken kans op bioscoopkaartjes, een t-shirt of een fiets.
De app werd september vorig jaar gelanceerd. In de laatste maanden van 2014 is de app 55.000 keer gedownload en is ruim 700.000 km gefietst met die Fietsmodus aan. Inmiddels zou dat zijn opgelopen tot 1 miljoen kilometers.
Dit schooljaar zal de app opnieuw onder de aandacht worden gebracht van scholieren. Onder andere via advertenties die op de mobiel zichtbaar zijn, facebook, youtube, enzovoort.
Communicatiebureau AndC voegt daar op eigen initiatief nog een niet-digitale communicatievorm aan toe, namelijk de krijttekening. Doel van het bureau is vooral om zo te laten zien dat het vruchten afwerpt om (jonge) fietsers ook outdoor dagelijks te attenderen op de app. “En waar kan je dit nou beter doen dan op de plek waar jongeren het besluit nemen om de app 'Fietsmodus' aan te zetten: trottoirs, fietspaden en fietsenstallingen bij scholen, stations en sportverenigingen.”
Volgens het bureau blijft een boodschap die op deze manier wordt aangebracht minimaal 10 tot 16 weken goed zichtbaar, afhankelijk van de weersomstandigheden en de hoeveelheid verkeer dat er dagelijks overheen rijdt.