Discussie over veiligheid elektrische fiets

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:04-05-2011

Volgens Duitse verzekeraars kleven er de nodige veiligheidsrisico&'s aan de elektrische fiets. Vooral de snelle varianten die Duitsland kent – eigenlijk elektrische snorfietsen die tot 45 km/uur halen - vormen een gevaar voor zowel de berijder als andere verkeersdeelnemers.


De discussie over de veiligheid van de elektrische fiets is in Duitsland opgeworpen naar aanleiding van enkele crashtests met de elektrische fiets. Maar het is niet altijd duidelijk op welke type vervoermiddel de conclusies van het onderzoek betrekking hebben. Duitsland kent namelijk twee varianten van de elektrische fiets. De eerste – die rond 90 procent van de markt beheerst – is vergelijkbaar met de Nederlandse elektrische fiets. Je moet meetrappen tot een maximumsnelheid van 25 km/uur. Daarnaast kent Duitsland een elektrische fiets die ook zonder meetrappen rijdt en tot 45 km/uur haalt (zonder helmplicht). De verzekeraars signaleren dat zeker hellingaf hoge snelheden worden gehaald en dat leidt tot inhaalongevallen. Verder zijn de confrontaties op kruisingen en bij uitritten risicovoller, ook omdat automobilisten problemen hebben met het inschatten van de snelheid van de elektrische fiets. En aanrijdingen met voetgangers kennen eveneens een ernstiger afloop. Duitse belangengroeperingen voor de fietser bestrijden de conclusies van de verzekeraars overigens en stellen dat de resultaten vooral betrekking hebben op de snelle variant van de ‘pedelec’.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Discussie over veiligheid elektrische fiets

Scroll naar boven