Dossier deelfietsen

  • Soort:Artikel Fietsverkeer
  • Auteur:Ron Hendriks en Michiel Slütter
  • Uitgever:CROW-Fietsberaad
  • Datum:29-11-2018
  • Startdatum:29-11-2018 08:19:07
In veel wereldsteden is de deelfiets inmiddels aardig ingeburgerd. In ons land wil het nog niet echt vlotten. Weliswaar is er een aantal kleinere en ook succesvolle concepten geïntroduceerd, een grootschaliger introductie haperde toen enkele Aziatische providers op te ruime schaal ‘strooifietsen’ neerzetten. Voor Amsterdam en andere gemeenten reden om op de rem te trappen.

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Maar uit deze en andere ervaringen, ook vanuit het buitenland, zijn belangrijke lessen te leren over hoe je de deelfiets ruimte kunt bieden, zonder dat dit de stad ontwricht.

    Van daaruit heeft CROW-Fietsberaad samen met adviesbureau APPM/NewDrive een ‘Leidraad voor gemeentelijk deelfietsbeleid’ ontwikkeld. Daarin wordt uiteengezet hoe je als gemeente het meest geëigende deelfietsconcept in huis kunt halen. In dit dossier de hoofdpunten uit de nota. En meer over de ervaringen met deelfietsen in Rotterdam en Delft.

    Met onder andere:
    Duidelijkheid rond de deelfiets
    In de nieuwe ‘Leidraad voor gemeentelijk deelfietsbeleid’ wordt gedetailleerd uiteengezet hoe je als gemeente het meest geschikte deelfietsconcept in huis kunt halen

    OpenBike, op weg naar één account voor alle Deelfietsen
    OpenBike moet een einde maken aan de verwarring van de consument over de wirwar aan deelfietsinitiatieven. De twaalf bedrijven achter OpenBike willen het liefst dat je uiteindelijk met één account elke deelfiets in Nederland kunt huren.
     
    Deelfietsen in Delft: ‘We kunnen met Mobike goed afspraken maken’
    In Delft worden deelfietsen goed gebruikt. ’s Ochtends staan ze bij het station, zwermen vervolgens uit over de stad en het universiteitsterrein en keren aan het eind van de dag weer terug. ‘Maar het is niet alleen maar halleluja.’
     
    Deelfietsen in Rotterdam: ‘We willen niet alles dichttimmeren met Vergunningen’
    Rotterdam en Amsterdam maakten in 2017 kennis met free floating deelfietsen. Amsterdam verbood ze vrij snel en werkt nu aan beleid met vergunningen. Rotterdam pakt het anders aan. ‘Ons advies is: hou het flexibel.’

Relevantie

No data found
Scroll naar boven