Maar uit deze en andere ervaringen, ook vanuit het buitenland, zijn belangrijke lessen te leren over hoe je de deelfiets ruimte kunt bieden, zonder dat dit de stad ontwricht.
Van daaruit heeft CROW-Fietsberaad samen met adviesbureau APPM/NewDrive een ‘Leidraad voor gemeentelijk deelfietsbeleid’ ontwikkeld. Daarin wordt uiteengezet hoe je als gemeente het meest geëigende deelfietsconcept in huis kunt halen. In dit dossier de hoofdpunten uit de nota. En meer over de ervaringen met deelfietsen in Rotterdam en Delft.
Met onder andere:
Duidelijkheid rond de deelfiets
In de nieuwe ‘Leidraad voor gemeentelijk deelfietsbeleid’ wordt gedetailleerd uiteengezet hoe je als gemeente het meest geschikte deelfietsconcept in huis kunt halen
OpenBike, op weg naar één account voor alle Deelfietsen
OpenBike moet een einde maken aan de verwarring van de consument over de wirwar aan deelfietsinitiatieven. De twaalf bedrijven achter OpenBike willen het liefst dat je uiteindelijk met één account elke deelfiets in Nederland kunt huren.
Deelfietsen in Delft: ‘We kunnen met Mobike goed afspraken maken’
In Delft worden deelfietsen goed gebruikt. ’s Ochtends staan ze bij het station, zwermen vervolgens uit over de stad en het universiteitsterrein en keren aan het eind van de dag weer terug. ‘Maar het is niet alleen maar halleluja.’
Deelfietsen in Rotterdam: ‘We willen niet alles dichttimmeren met Vergunningen’
Rotterdam en Amsterdam maakten in 2017 kennis met free floating deelfietsen. Amsterdam verbood ze vrij snel en werkt nu aan beleid met vergunningen. Rotterdam pakt het anders aan. ‘Ons advies is: hou het flexibel.’