De Verkehrsclub Deutschland analyseerde de verkeersongevallencijfers van 43 Duitse steden met meer dan 100.000 inwoners over een periode van vijf jaar (2005-2010). In 22 daarvan daalde het aantal verkeersslachtoffers meer dan gemiddeld. Dat geldt onder meer voor Erfurt, Wiesbaden en Hamburg. In 12 steden daalde het aantal slachtoffers, maar minder dan de gemiddelde daling (o.a. Berlijn). In 9 steden nam het aantal slachtoffers onder fietsers toe.
Gemiddeld over de 43 steden bedroeg de daling 2,54 procent. Maar ondanks de positieve tendens verongelukten fietsers gemiddeld 2,3 keer vaker dan op grond van het aandeel in de modal split zou doen vermoeden, aldus de VCD.
Een verklaring voor het feit dat een groei van het aantal fietsers gepaard gaat met een daling van het aantal verkeersslachtoffers kan zijn – volgens de VCD – dat de veiligheid er op vooruit gaat als er meer fietsers in het stadsbeeld te zien zijn.