Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Dutch Cycling Embassy weg bij Connekt

Dutch Cycling Embassy weg bij Connekt

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:17-01-2018

Het samengaan van de Dutch Cycling Embassy en Connekt is van de baan. ‘Verschil in bedrijfscultuur&' wordt als één van de oorzaken genoemd.


In 2014 tekenden beide organisaties een Memorandum of Understanding. Door samenwerking zouden de organisaties meer invulling kunnen geven aan elkaars projecten en activiteiten in binnen- en buitenland, zo heette het. Directeur Nico Anten van Connekt: ‘Het ministerie van IenM zag een samenwerking tussen Connekt en de Dutch Cycling Embassy toen ook wel zitten. In die tijd ging het niet zo best ging met de DCE, zowel organisatorisch als financieel. De samenwerking heeft er in ieder geval toe geleid dat de DCE nu weer stevig in het zadel zit.’
‘Het idee was dat dit uiteindelijk zou kunnen leiden tot een fusie’, aldus Anten. Zover zal het echter niet komen. ‘De leden van de DCE en het bestuur gaan toch liever zelfstandig door. Wat onder meer speelt is het verschil in schaalgrootte, Connekt is aanzienlijk groter dan DCE.’

Directeur Mirjam Borsboom van de Dutch Cycling Embassy bevestigt het uiteengaan en geeft als reden aan ‘een verschil in bedrijfsidentiteit/-cultuur en verschil in strategische ambitie’. Wel houdt Connekt de deur op een klein kiertje. ‘We hebben nu besloten niet samen verder te gaan, maar wat mij betreft is een terugkeer altijd mogelijk’. En ook Borsboom geeft aan dat de voorgenomen integraties ‘in de ijskast’ is gezet.

Ondertussen is Connekt medio 2017 gestart met de Smart Mobility Embassy. Net als bij de DCE met als doel het exporteren van kennis. ‘Die gaat over mobiliteit in de volle breedte, inclusief de fiets.’ Gaat dat elkaar niet in de weg zitten, bijvoorbeeld als het gaat om promotie in het buitenland? Nico Anten: ‘Ik denk dat bij projecten waarbij men een integrale benadering zoekt voor bijvoorbeeld een hele stad, de Smart Mobility Embassy de eerste keus zal zijn. Zoekt men het vooral in de fiets, dan is de DCE de aangewezen partij.’
Mirjan Borsboom van de DCE nuanceert dat wat: ‘Ook wij gaan al jarenlang voor een integrale benadering en nemen dan ook de ITS-component mee, want de fiets is wezenlijk onderdeel van de smart city.’
Bedrijven die van beide organisaties lid zijn - en die zal je vooral aantreffen bij de adviesbureaus - zullen dus soms moeten kiezen, beaamt Nico Anten.

Relevantie

Scroll naar boven